Na ostatniej sesji Rady Powiatu 29 stycznia 2015 r. radni
przyjęli trzy bardzo ważne uchwały – programie naprawczy, wieloletnią prognozę
finansową na lata 2015-2038 i budżet powiatu na 2015 r.
Pierwszą wersję programu naprawczego uchwalono 20 lutego
ubiegłego roku. Jej głównym założeniem było uzyskanie pożyczki z budżetu
państwa. Program naprawczy zmieniano kilkakrotnie, ostatnio z powodu
nieotrzymania tej pożyczki. 24 listopada 2014 r. Ministerstwo Finansów rozpatrzyło wniosek powiatu i stwierdziło,
iż „z uwzględnieniem pozostałych dokumentów, wyjaśnień oraz informacji
przedłożonych przez jednostkę nie pozwala uznać, iż Powiat Górowski wypełnia
określone ustawowo przesłanki warunkujące możliwość udzielenia pożyczki z
budżetu państwa.”
Uzasadnienie odmowy zawiera cztery punkty, zacytuje jedynie
czwarty, niejako podsumowujący całość: „Pojawiające się w toku analizy
wątpliwości i ryzyka związane z osiągnięciem zakładanych efektów finansowych
oraz ich wpływu na prognozowaną sytuację jednostki nie zostały jednoznacznie
wyjaśnione, mimo iż były podnoszone w korespondencji kierowanej do Powiatu
Górowskiego”.
W dalszej pisma z Ministerstwa Finansów (z 25 listopada 2014
r.), którego fragmenty wcześniej przytoczyłem, nie wykluczono możliwości
ubiegania się o pożyczkę pod warunkiem opracowania programu naprawczego
uwzględniającego kilka kwestii, które zostały wymienione. Ograniczę się do
pierwszego punktu: „rzetelne ujęcie w programie naprawczym działań naprawczych
wraz z przyporządkowanymi im kwotami spodziewanych efektów finansowych (także w
ujęciu rocznym)”.
Podczas posiedzenia komisji budżetu i gospodarki spytałem
się skarbnika powiatu Wiesława Pospiecha, czy przygotowując program naprawczy
uwzględnił poprawki zasugerowane przez urzędników Ministerstwa Finansów.
Stwierdził, że tak. Wzbudziło to moje wątpliwości, a podczas sesji budżetowej
powiedziałem, że w to nie wierzę.
Lektura dwu ostatnich wersji programu naprawczego – z 24
października 2014 r. i 29 stycznia 2015 r. – utwierdziła mnie, że zlekceważono
uwagi płynące z Ministerstwa Finansów. Zmiany są, ale innego rodzaju.
Uaktualniono liczby w tekście i w tabelach, np. już ujęto cały rok 2013, a nie
tylko dziewięć pierwszych miesięcy. Oczywiście uwzględniono też nieotrzymanie
pożyczki i wykupienie długu przez DNB Bank Polska. Dodano, że nastąpi rozszerzenie oferty edukacyjnej przez
utworzenie gimnazjum dwujęzycznego i rozszerzenie oferty kształcenia w Zespole
Szkół. Widoczną zmianą jest to, że we wszystkich poprzednich wersjach programu
naprawczego jako autor figuruje Wiesław Pospiech, ostatnia jest autorstwa Rady
Powiatu, co skądinąd jest prawdą, gdyż radni program uchwalili. Wszystkie te
zmiany mają się nijak do uwag Ministerstwa Finansów.
Z nieotrzymaniem pożyczki z budżetu państwa poradzono sobie
przez subrogację. Dług wykupił bank i na jego rzecz będzie powiat spłacał
odszkodowanie zasądzone dla „Chemeko-System”. Ten wykup naszego długu przyniósł
dla mnie nieoczekiwany efekt budżetowy.
Projekt uchwały budżetowej z listopada 2014 r. przewidywał
dochody w wysokości 37 672 613 zł, teraz – 38 323 221 zł. Nagle budżet powiatu
wzbogacił się o ok. 650 tys. zł. Podobnie stało się z wydatkami: zamiast
pierwotnych 36 470 511 zł, teraz 38 023 221 zł. Można wydać ok. 1,5 mln zł
więcej.
Dzięki temu wzbogaceniu budżetu powiatu będzie można wydać
525 tys. zł na zakup sprzętu, oprogramowania („Radix”, ale tylko dla starostwa)
i prace budowlane (utworzenie punktu obsługi interesanta w holu starostwa i
podjazd dla osób niepełnosprawnych).
Projekt uchwały budżetowej i wieloletniej prognozy
finansowej z listopada 2014 r. Regionalna Izba Obrachunkowa oceniła negatywnie.
Jaka będzie ocena przegłosowanych 29 stycznia 2015 r. uchwał, jeszcze nie
wiemy. Wiemy za to, że komisja budżetu i gospodarki zaopiniowała je pozytywnie,
o czym na sesji poinformował jej przewodniczący Marek Biernacki.