niedziela, 1 lutego 2015

Budżet powiatu na 2015 r.


 Na ostatniej sesji Rady Powiatu 29 stycznia 2015 r. radni przyjęli trzy bardzo ważne uchwały – programie naprawczy, wieloletnią prognozę finansową na lata 2015-2038 i budżet powiatu na 2015 r.

Pierwszą wersję programu naprawczego uchwalono 20 lutego ubiegłego roku. Jej głównym założeniem było uzyskanie pożyczki z budżetu państwa. Program naprawczy zmieniano kilkakrotnie, ostatnio z powodu nieotrzymania tej pożyczki. 24 listopada 2014 r.  Ministerstwo Finansów rozpatrzyło wniosek powiatu i stwierdziło, iż „z uwzględnieniem pozostałych dokumentów, wyjaśnień oraz informacji przedłożonych przez jednostkę nie pozwala uznać, iż Powiat Górowski wypełnia określone ustawowo przesłanki warunkujące możliwość udzielenia pożyczki z budżetu państwa.”

Uzasadnienie odmowy zawiera cztery punkty, zacytuje jedynie czwarty, niejako podsumowujący całość: „Pojawiające się w toku analizy wątpliwości i ryzyka związane z osiągnięciem zakładanych efektów finansowych oraz ich wpływu na prognozowaną sytuację jednostki nie zostały jednoznacznie wyjaśnione, mimo iż były podnoszone w korespondencji kierowanej do Powiatu Górowskiego”.


W dalszej pisma z Ministerstwa Finansów (z 25 listopada 2014 r.), którego fragmenty wcześniej przytoczyłem, nie wykluczono możliwości ubiegania się o pożyczkę pod warunkiem opracowania programu naprawczego uwzględniającego kilka kwestii, które zostały wymienione. Ograniczę się do pierwszego punktu: „rzetelne ujęcie w programie naprawczym działań naprawczych wraz z przyporządkowanymi im kwotami spodziewanych efektów finansowych (także w ujęciu rocznym)”.

Podczas posiedzenia komisji budżetu i gospodarki spytałem się skarbnika powiatu Wiesława Pospiecha, czy przygotowując program naprawczy uwzględnił poprawki zasugerowane przez urzędników Ministerstwa Finansów. Stwierdził, że tak. Wzbudziło to moje wątpliwości, a podczas sesji budżetowej powiedziałem, że w to nie wierzę.

Lektura dwu ostatnich wersji programu naprawczego – z 24 października 2014 r. i 29 stycznia 2015 r. – utwierdziła mnie, że zlekceważono uwagi płynące z Ministerstwa Finansów. Zmiany są, ale innego rodzaju. Uaktualniono liczby w tekście i w tabelach, np. już ujęto cały rok 2013, a nie tylko dziewięć pierwszych miesięcy. Oczywiście uwzględniono też nieotrzymanie pożyczki i wykupienie długu przez DNB Bank Polska.  Dodano, że nastąpi rozszerzenie oferty edukacyjnej przez utworzenie gimnazjum dwujęzycznego i rozszerzenie oferty kształcenia w Zespole Szkół. Widoczną zmianą jest to, że we wszystkich poprzednich wersjach programu naprawczego jako autor figuruje Wiesław Pospiech, ostatnia jest autorstwa Rady Powiatu, co skądinąd jest prawdą, gdyż radni program uchwalili. Wszystkie te zmiany mają się nijak do uwag Ministerstwa Finansów.

Z nieotrzymaniem pożyczki z budżetu państwa poradzono sobie przez subrogację. Dług wykupił bank i na jego rzecz będzie powiat spłacał odszkodowanie zasądzone dla „Chemeko-System”. Ten wykup naszego długu przyniósł dla mnie nieoczekiwany efekt budżetowy. 

Projekt uchwały budżetowej z listopada 2014 r. przewidywał dochody w wysokości 37 672 613 zł, teraz – 38 323 221 zł. Nagle budżet powiatu wzbogacił się o ok. 650 tys. zł. Podobnie stało się z wydatkami: zamiast pierwotnych 36 470 511 zł, teraz 38 023 221 zł. Można wydać ok. 1,5 mln zł więcej.

Dzięki temu wzbogaceniu budżetu powiatu będzie można wydać 525 tys. zł na zakup sprzętu, oprogramowania („Radix”, ale tylko dla starostwa) i prace budowlane (utworzenie punktu obsługi interesanta w holu starostwa i podjazd dla osób niepełnosprawnych).

Projekt uchwały budżetowej i wieloletniej prognozy finansowej z listopada 2014 r. Regionalna Izba Obrachunkowa oceniła negatywnie. Jaka będzie ocena przegłosowanych 29 stycznia 2015 r. uchwał, jeszcze nie wiemy. Wiemy za to, że komisja budżetu i gospodarki zaopiniowała je pozytywnie, o czym na sesji poinformował jej przewodniczący Marek Biernacki.