wtorek, 24 marca 2015

Gimnazjum blisko, coraz bliżej



We wtorek po długiej przerwie spotkali się członkowie komisji oświaty, kultury, sportu i promocji Rady Powiatu. W porządku obrad przewidziano w zasadzie trzy zagadnienia: informacja na temat pozyskiwania funduszy zewnętrznych przez jednostki podległe na rozwój kultury, sportu i edukacji, funkcjonowanie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (o czym szerzej napiszę za kilka dni) i kwestia gimnazjum dwujęzycznego.



O pozyskiwaniu funduszy mówili w różny sposób dyrektorzy. Najbardziej podobało mi się wystąpienie dyrektora Krzysztofa Mielczarka – krótkie, treściwe i na temat. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego pozyskał w ubiegłym roku fundusze zewnętrzne w wysokości 877 618,76 zł, na co się złożyły środki z realizowanego projektu „Kształcenie ustawiczne w powiecie górowskim”, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (559 096,76 zł) i dochody własne z realizacji kursów (318 522,00 zł). W tym roku uzyskano już kwotę 268 450 zł z wcześniej wymienionego projektu oraz dojdą dochody własne, które są w realizacji. Podobnie wypowiedział się dyrektor Powiatowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-pedagogicznego Bernard Bazylewicz. PCDN w roku szkolnym 2013/2014 realizował projekt „Budowanie sieci współpracy i samokształcenia w ramach rozwoju szkół powiatu górowskiego” wartości 509 tys. zł. Centrum uzyskało w ten sposób drukarkę, papier czy 25 tys. na książki do Biblioteki Pedagogicznej.



 Najwięcej emocji i uwagi wzbudziły sprawy związane z gimnazjum dwujęzycznym. Pani dyrektor Liceum Ogólnokształcącego Małgorzata Patrzykąt najpierw poinformowała o zainteresowaniu potencjalnych uczniów tą szkołą. A zainteresowanie okazało się duże.  LO dysponuje 34 pewnymi zgłoszeniami oraz 10 zgłoszeniami osób, które jeszcze nie podjęły decyzji, czekają na uchwałę Rady Powiatu. Przedstawiciele szkoły odwiedzili podstawówki w Górze i w gminie Góra, w Niechlowie i Wąsoszu. Oferta ta wzbudziła duże zainteresowanie w Wąsoszu, ale na razie nie ma jeszcze deklaracji o podjęciu nauki w gimnazjum dwujęzycznym. Przyszli uczniowie rekrutują się głównie z Góry.



Na razie nie rozpatrywano kwestii organizacji dowożenia uczniów do tego gimnazjum. Jest to bowiem szkoła bezobwodowa i powiat nie ma takiego obowiązku. Sytuacja ta może się zmienić wtedy, gdy od uczniów z Wąsosza zależałoby istnienie gimnazjum dwujęzycznego, wtedy starosta Piotr Wołowicz zadeklarował, że zastanowi się nad dowożeniem.



Gimnazjum dwujęzyczne przez pierwsze cztery miesiące nie będzie subwencjonowane przez państwo, dopiero od nowego roku kalendarzowego, więc trzeba będzie znaleźć pieniądze na jego funkcjonowanie. Chodzi tu o sumę ok. 30 tys. zł. Na moje pytanie do starosty, skąd się weźmie te pieniądze, usłyszałem tylko tyle, że nie zostaną zabrane szkołom. A więc zostanie zmniejszone budżety innych jednostek.



Na moje pytanie do pani dyrektor M. Patrzykąt, kiedy zacznie prowadzić rekrutację, usłyszałem odpowiedź – natychmiast po przyjęciu uchwały o powołaniu tego gimnazjum, czyli w poniedziałek.



W trakcie obrad komisji oświaty okazało się, że radna Teresa Frączkiewicz dogłębnie przestudiowała projekt statutu gimnazjum i zaproponował szereg poprawek. Ten tryb zgłaszania zakwestionował radny Ryszard Wawer. Nieoczekiwanie – dla mnie – po stronie T. Frączkiewicz stanął starosta P. Wołowicz. Wszystkie dzisiejsze poprawki zostaną zgłoszone w piątek podczas sesji jako jedna poprawka, przez co uniknie się wielokrotnego głosowania. Wszystkie poprawki zostały zaakceptowane, w tym jedna zgłoszona przez starostę, podobnie projekty uchwał w sprawie założenia gimnazjum dwujęzycznego i w sprawie połączenia tej szkoły z LO w zespół szkół ogólnokształcących.



27 marca o godz. 8.00 rozpocznie się sesja. W porządku obrad znajdą się dwa punkty dotyczące gimnazjum: 11. Przyjęcie uchwały w sprawie założenia gimnazjum dwujęzycznego i nadanie statutu szkole; 12. Przyjęcie uchwał w sprawie połączenia gimnazjum dwujęzycznego i liceum ogólnokształcącego w zespól szkół ogólnokształcących oraz nadanie statutu temu zespołowi.