niedziela, 19 lipca 2020

Dzisiaj w szkole, jutro w życiu …

W 1960 r. powstał w Wąsoszu Państwowy Zakład Wychowawczy. Wcześniej mieścił się tu ośrodek dla osób niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie, a w czasie II wojny światowej – zakład dla dzieci robotnic przymusowych. W 1984 r. kurator przekształcił zakład w Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. W 1986 r. nadano mu imię Janusza Korczaka. Obecnie składa się z dwu budynków: jeden jeszcze poniemiecki mieści szkołę i jest traktowany jako obiekt zabytkowy, drugi – nowszy, to internat, oddany do użytku w 1982 r.


16 lipca członkowie komisji oświaty odbyli swe posiedzeniu w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Powitała ich dyrektorka Justyna Dąbrowska w asyście swojej zastępczyni Izabeli Matuszewski. Przy wejściu do budynku każdy z obecnych był badany termometrem i dezynfekował ręce. Podczas wędrówki po ośrodku każdy nosił maseczkę lub przyłbicę. Dyrektorka Justyna Dąbrowska oprowadzała gości, wyczerpująco omawiając zastosowanie kolejnych pomieszczeń i ich wyposażenie. A miała się czymś pochwalić.

Nauczyciele mają specjalistyczny sprzęt wspomagający edukację, np. proteza mowy MÓWik, słuchawki FORBRAIN, EEG-Biofeedback, Gabinet Integracji Sensorycznej, Sala Doświadczania Świata. Dzięki wsparciu finansowemu Dolnośląskiego Stowarzyszenia ISKIERKA działającego przy SOSW od 12 lat zakupiono sprzęt sportowy (materace, piłki). Uczniowie szkoły przysposabiającej do pracy pod nadzorem nauczycieli odświeżyli powierzchnię ścian w siłowni w ramach praktyk wspomaganych. Od rodziców pozyskano platformę wibracyjną. Ośrodek zatrudnia pielęgniarkę na pól etatu, a do jej dyspozycji jest gabinet.

Udział w dwu projektach unijnych również wzbogacił wyposażenie ośrodka. Dzięki projektowi „Zintegrowani” wzbogacił się o pomoce dydaktyczne, artykuły gospodarstwa domowego, sprzęt muzyczny, artystyczny, tablice interaktywne i laptopy. Udział w projekcie „Poprawa jakości kształcenia zawodowego w powiecie górowskim szansą na lepszą przyszłość uczniów” pozwolił na utworzenie dwu pracowni – językowej i informatycznej oraz biblioteczki zawodoznawczej.

Po obejrzeniu ośrodka rozpoczęło się zebranie komisji. Jej członkowie zasiedli w dużej sali, zachowując odpowiedni dystans, więc mogli zdjąć maseczki. Każdy otrzymał materiały, z których korzystam przy pisaniu tego artykułu. Dyrektorka Justyna Dąbrowska omówiła funkcjonowanie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Specjalnego oraz przygotowania do otwarcia od 1 września przedszkola specjalnego.

W roku szkolnym 2019/2020 SOSW opiekował się 53 uczniami (30 z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, 17 z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, 3 z znaczną niepełnosprawnością i 3 z niepełnosprawnością w stopniu głębokim). Uczyli się oni w 7 oddziałach w następujących typach szkół: podstawowa (4 oddziały), branżowa szkoła (1), szkoła przysposabiająca do pracy (2). 3 wychowanków brało udział w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Rewalidacja to działania mające na celu przywrócenie możliwie pełnej sprawności.  Dzieci, które nie miały możliwości dojazdu, korzystały z internatu. 24 wychowanków podzielono na dwie grupy wychowawcze.

W SOSW pracuje 24 nauczycieli o różnej specjalności: 4og, socjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta EEG-Biofeedback, doradca zawodowy i mediator. Ponadto są zatrudnieni pracownicy administracyjni (6 osób na 5,5 etatów) i pracownicy obsługi (11 osób na 9,75 etatu).

Ośrodek robi bardzo dobre wrażenie, ale to nie znaczy, że nie ma problemów. Takim problemem są kłopoty z ogrzewaniem, jeden piec się zepsuł, nie wiadomo w jakim stanie jest drugi. Dyrekcja przymierza się do zmiany sposobu ogrzewania na gazowe (bardziej kosztowne) lub na ekogroszek (mniej kosztowne), ale najpierw trzeba wymienić nieszczelne okna w budynku szkoły. Konserwator zabytków wymaga, żeby były to okna koloru brązowego; mogą być plastykowe, ale brązowe. Wprowadzenie tych zmian zależy od pozyskania środków finansowych.

We wrześniu nastąpi otwarcie przedszkola specjalnego, które będzie czynne od poniedziałku do piątku w godzinach dostosowanych do potrzeb rodziców. Będzie zapewniony dowóz i odwóz dzieci. Ośrodek posiada wykwalifikowaną kadrę, więc nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowego nauczyciela edukacji przedszkolnej. 8 nauczycieli posiada odpowiednie przygotowanie do pracy  przedszkolu specjalnym. Jedynie będzie niezbędne zatrudnienie pomocy nauczyciela ze względu na niepełnosprawność dzieci. Planuje się to uczynić ze środków oferowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Górze.