Egzamin maturalny nie jest obowiązkowy, co znaczy, iż absolwent samodzielnie podejmuję decyzję o przystąpieniu do niego. Podczas matury następuje z jednej strony sprawdzenie, czy uczeń posiada wiedzę, zdobytą podczas kilkuletniej nauki w szkole, z drugie strony – zastępuje egzamin na studia wyższe.
W czerwcu 2020 r. 31 absolwentów górowskiego Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza przystąpiło do matury. Wówczas zdały 23 osoby. Egzaminy pisemne (a tylko takie przeprowadzano) najlepiej wypadły z języka angielskiego i języka niemieckiego – 100% zdawalności. Nieco gorsze wyniki osiągnięto z języka polskiego – 87,10% zdawalności i matematyki – 83,90% zdawalności. W sesji poprawkowej do egzaminu przystąpiło 8 osób, zdały 4.
Ostatecznie maturę w LO im. A. Mickiewicza zdało 27 osób na 31, które do niej przystąpiły. Maturzyści największą wiedzą wykazali się z języka angielskiego i języka niemieckiego – 100% zdawalności, nieco gorzej z języka polskiego – 96,80% i matematyki – 87,10%.
Drugie nasze liceum ogólnokształcące funkcjonujące przy Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego osiągnęło znacznie niższe wyniki. W czerwcu z 11 absolwentów 9 przystąpiło do matury, w tym jedna osoba skierowana przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Nikt nie zdał. W sesji poprawkowej we wrześniu próbowały swoich sił 3 osoby i 1 osoba uzyskała wynik pozytywny.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna podaje łącznie wyniki dla uczniów obydwu górowskich liceów ogólnokształcących. Na 39 uczniów, nie licząc skierowanego przez OKE, zdało 30, osiągając poziom zdawalności 76,9%. Jedynie dwa powiatu dolnośląskie wypadły gorzej.
W Zespole Szkół spośród 85 absolwentów 81 uczniów zadeklarowało przystąpienie do matury, ostatecznie przystąpiło78 (77 tegorocznych absolwentów + 1 osoba skierowana przez OKE). W terminie czerwcowym zdały 33 osoby. Najlepiej wypadli z języka polskiego – 87,2% zdawalności, gorzej z języka niemieckiego – 85,7% zdawalności i języka angielskiego – 83,1%, najgorzej z matematyki – 47,4% zdawalności.
Jak to wyglądało w poszczególnych klasach? Do matury przystąpiło 12 techników ekonomistów i techników organizacji reklamy, zdało 8; przystąpiło 16 techników hotelarstwa, zdało 4; przystąpiło 11 techników logistyków, zdało 8; przystąpiło 18 techników mechaników i techników budownictwa, zdało 12; przystąpiło 20 techników informatyków, zdało 14. Najlepiej wypadli technicy logistycy, zdawalności. Łącznie osiągając 73% zdawalności; najgorzej technicy hotelarstwa – 25% do matury przystąpiło 77 osób. W sesji poprawkowej jeszcze przystąpiło do egzaminu maturalnego 33 osoby, zdało 14 osób.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna podała, iż z 78 osób (77 tegorocznych absolwentów + 1 osoba skierowana przez OKE) 47 osób, osiągając 60,3% zdawalności, wynik najniższy ze wszystkich dolnośląskich powiatów.
Wyniki matur w Zespole Szkół skomentowała (4 września br.) dyrektorka Ewa Gano:
„Jako przyczynę niskiej zdawalności egzaminu maturalnego możemy zaliczyć fakt, iż część młodzieży skupia swoją uwagę na kształceniu zawodowym. Przykład stanowi technik hotelarstwa, w którym maturę zdało 25% uczniów a egzamin zawodowy 94% oraz technik logistyk, gdzie maturę zdało 36%, natomiast egzamin zawodowy 67% uczniów.
Problem stanowi również słabsza frekwencja uczniów pełnoletnich na zajęciach w szkole, często spowodowana np. podjęciem pracy. Wprowadzono już program poprawy frekwencji.
Niewystarczające zaangażowanie w proces dydaktyczny jest główną przyczyną niepowodzeń szkolnych, dlatego opracowany program będzie w szczególności ukierunkowany na działania zwiększające motywację na osiągnięcia sukcesów edukacyjnych. Nauczyciele zostaną zobligowani do pogłębienia indywidualizacji procesu nauczania. Zweryfikowane zostaną metody i formy pracy z uwzględnieniem zasad oceniania kształtującego, a także efektywnego wykorzystania czasu pracy na lekcji.”
Dane wykorzystane w artykule pochodzą z „Informacji o realizacji zadań oświatowych w powiecie górowskim w roku szkolnym 2019/2020”, odpowiedzi na interpelacje radnego G.Al.Trojanka i ustnych wyjaśnień Katarzyny Antolak z wydziału oświaty starostwa.