poniedziałek, 24 lipca 2017

Ocena stanu sanitarnego zakładów nauczania i wychowania (Higiena Dzieci i Młodzieży)

Z „Informacji o stanie sanitarnym powiatu górowskiego za 2016 rok” przekazanej radnym przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego przedstawiam fragment; całość dostępna na stronie internetowej powiatu.


 W 2016 roku nadzorem sanitarnym objętych było 25 placówek nauczania i wychowania. Ogółem przeprowadzono 70 kontroli sanitarnych.

1. Szkoły podstawowe i gimnazja

W ramach bieżącego nadzoru sanitarnego przeprowadzono 59 kontroli sanitarnych, w tym 1 kontrolę interwencyjną w związku z anonimowymi informacjami rodziców dot. niewłaściwej temperatury w pomieszczeniach przedszkolnych. Przeprowadzona kontrola sanitarna nie potwierdziła informacji rodziców i stwierdzono, iż placówka zapewnia właściwą temperaturę w pomieszczeniach dla dzieci.

W ramach nadzoru nad zapewnieniem higienicznych warunków procesu nauczania w placówkach dokonano oceny dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii oraz oceny rozkładów zajęć lekcyjnych. Placówki nauczania i wychowania na terenie powiatu górowskiego zapewniają dobre warunki higieniczne. Stan sanitarno-techniczny w nadzorowanych placówkach stale poprawia się z uwagi na prowadzone w ramach posiadanych środków finansowych prace remontowo-naprawcze.

Nie stwierdzono zaniedbań w utrzymaniu czystości i porządku w placówkach. Zapewniono dostateczną ilość środków czystościowych, dezynfekujących oraz higieny osobistej dzieci i uczniów (mydło w płynie, papier toaletowy, ręczniki jednorazowe lub suszarki do rąk). Zapewniony jest dostęp do bieżącej zimnej i ciepłej wody przez cały rok szkolny.

Nie uległa zmianie sytuacja dot. kanalizacji – 11 placówek posiada instalację kanalizacyjną w budynkach, lecz nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej. Posiadają własne zbiorniki na nieczystości płynne (8 placówek) lub oczyszczalnie ścieków ekologiczne (3 placówki). W 2016 roku własne oczyszczalnie posiadały 4 placówki, lecz z uwagi na zniszczenie i podpalenie jednej z oczyszczalni placówka zostala podłączona do zbiornika na nieczystości.

Opiekę pielęgniarską zapewniono we wszystkich placówkach – w gabinetach profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, pomieszczeniach zastępczych na terenie placówki lub poza terenem placówki (w innych placówkach nauczania i wychowania mieszczących się obok budynków szkolnych praz przychodni lekarskiej).

2. Ocena warunków pibytu dzieci i mlodzieży w placówkach nauczania i wychowania

W 2 placówkach nadal prowadzone jest postępowanie administracyjne mające na celu poprawę ich stanu technicznego dot. doprowadzenia do należytego stanu sanitarno-technicznego stolarki okiennej w salach lekcyjnych, szatniach i na korytarzach (szkoła podstawowa) oraz parkietu w sali gimnastycznej (gimnazjum).

W ramach nadzoru sanitarnego przeprowadzono ocenę dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii w 18 plaćówkach nauczania i wychowania – 6 szkołach podstawowych, 4 gimnazjach oraz 8 zespołach szkół. Oceną objęto 2300 uczniów i przedszkolaków w 134 oddziałach w/w placówkach. We wszystkich ocenianych placówkach stoliki i krzesła dostosowane są do wymagań ergonomii, oznakowane zgodnie z Polską Normą, zestawione prawidłowo, w dobrym stanie technicznym, posiadające certyfikaty. Dostosowanie mebli do wymagań ergonomii w ocenianych oddziałach udokumentowane jest w dziennikach szkolnych  i przedszkolnych. Wszystkie placówki zapewniły uczniom miejsca na pozostawienie w szkole podręczników i przyborów szkolnych w indywidualny lub zbiorowy sposób (szuflady, półki, szafki).

Ponadto w ramach bieżącego nadzoru przeprowadzono oceny rozkładów zajęć lekcyjnych. Oceny dokonano w 5 szkołach podstawowych, 2 gimnazjach i 8 zespołach szkół. Ogółem oceniono rozkłady zajęć 96 oddziałów placówek. W ocenianych rozkładach nie stwierdzono nieprawidłowości. Zajęcia rozpoczynały się o stałej porze oraz rozłożone one były równomiernie pomiędzy poszczególnymi dniami tygodnia.

W I półroczu 2016 r. przeprowadzono badanie obciążenia uczniów tornistrami w szkole podstawowej i gimnazjum. Oceną objęto 59 uczniów klas I-III i 61 uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz 77 uczniów gimnazjum. Uczniów ważono pojedynczo na wadze udostępnionej przez pielęgniarkę szkolną. Następnie ważono spakowany tornister dziecka. Wszystkie dane zostały zebrane w odpowiednich tabelach.

Niewystarczające warunki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego ma 6 placówek nauczania i wychowania – są to 3 zespoły szkół i 3 szkoły podstawowe. 4 placówki (2 szkoły podstawowe, 2 zespoły szkół) posiadają szkolny zespół sportowy lub salę rekreacyjno-zastępczą, lecz nie mają boisk szkolnych. Natomiast 2 placówki (1 szkoła podstawowa, 1 zespół szkól) posiadają boiska sportowe, natomiast nie posiadają sali gimnastycznej czy rekreacyjno-zastępczej. 2 placówki nauczania i wychowania – gimnazja nie posiadają infrastruktury do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Uczniowie mają możliwość korzystania z boisk ORLIK i stadionu oraz hal sportowych położonych obok budynków szkolnych.

Placówki nauczania i wychowania, które na swoim terenie posiadają piaskownice, zabezpieczają je przed zanieczyszczeniem odpadami zwięrzęcymi. Piasek w piaskownicach wymieniany jest systematycznie 1 raz w roku.

3. W kontrolowanych pracowniach chemicnzych i zapleczach nie stwierdzono nieprawidlowości. Placówki posiadają aktualne spisy substancji i mieszanin niebezpiecznych, ich karty charakterystyk. Substancje te posiadają datay ważności, przechowywane i zonakowane są w sposób właściwy. Substancje przeterminowane są zabezpieczone, spisane i przeznaczone do utylizacji. Placówki ponadto do realizacji programu nauczania wykorzystują prezentacje multimedialne.

4. W 2016 r. przeprowadzono 9 kontroli sanitarnych w placówkach przedszkolnych oraz 2 kontrole w klubach dziecięcych.

W ramach nazdzoru przeprowadzono ocenę dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii w 5 przedszkolach – oceną objęto 476 przedszkolaków w 23 oddzialach oraz 14 dzieci w 1 oddziale klubu dziecięcego. We wszystkich ocenianych oddzialach meble edukacyjne dostsowane są do wymagań ergonomii, zonakowane zgodnie z Polską Normą i zestawione prawidłowo, w dobrym stanie technicznym, posiadające certyfikaty. Dostosowanie mebli do wymagań ergonomii w oceninaych oddzialach udokumentowane jest w dziennikach przedszkolnych.

Stan sanitarno-higieniczny w nadzorowanych przedszkolach jest zadawalający. Nie stwierdzono zaniedbań w utrzymaniu czystości i porządku w obiektach. Zapewniono dostateczną ilość środków czystościowych, dezynfekujących oraz do utrzymania higieny osobistej przedszkolaków (mydło w płynie, ręczniki jednorazowe lub indywidualne oznakowane, papier toaletowy). Wszystkie obiekty mają zapewniony dostęp do bieżącej zimnej i ciepłej wody przez cały rok szkolny i podłączone są do wodociągów miejskich i sieci kanalizacyjnej centralnej.

Zmieniły się warunki lokalowe w nadzorowanych przedszkolach. W jednym z przedszkoli część grup została przeniesiona do nowo wybudowanego obiketu i obecnie placówka mieści się w dwóch budynkach. Natomiastw  drugim przedszkolu zostaly zaadaptowane dodatkowe pomieszczenie, w związku z czym zwiększyła się liczba oddziałów w danym przedszkolu.

5. Na terenie powiatu nie funkcjonują domy dziecka.

6. Na terenie powiatu nie funkcjonują internaty, bursy oraz zakłady z pobytem dziennym i całodobowym.

7. Na terenie powiatu nie ma szkół wyższych.

8. Ponadto w 2016 r. sporządzono informacje z przestrzegania zakazu palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych w placówkach nauczania i wychowania. We wszystkich placówkach zakaz jest ten przestrzegany. W widocznych miejscach umieszczone są odpowiednie oznaczenia słowne i graficzne informujące o zakazie palenia tytoniu i papierosów elektronicznych na terenie placówek nauczania i wychowania.

9. Wnioski:
a) Stan sanitarno-techniczny placówek nauczania i wychowania ulega poprawie. Małe środki finansowe przekazywane na remonty przez organy prowadzące te placówki nie wystarczają na realizację wszystkich nałożonych obowiązków z decyzji Państwowego Inspektora Sanitarnego, stąd prośby dyrektorów placówek o przedłużenie terminu ich wykonania.
b) W placówkach posiadających szkolne zespoły sportowe, pomimo zapewnienia dobrych warunków do utrzymania higieny po zajęciach wychowania fizycznego, uczniowie nie korzystają z natrysków z uwagi na zbyt krótkie przerwy lub zorganizowania zajęć na końcowych lekcjach, po których uczniowie idą do domu.