Z „Informacji o stanie sanitarnym
powiatu górowskiego za 2016 rok” przekazanej radnym przez Powiatowego Inspektora
Sanitarnego przedstawiam fragment; całość dostępna na stronie internetowej
powiatu.
W 2016 roku nadzorem sanitarnym objętych
było 25 placówek nauczania i wychowania. Ogółem przeprowadzono 70 kontroli
sanitarnych.
1.
Szkoły podstawowe i gimnazja
W ramach bieżącego nadzoru sanitarnego przeprowadzono
59 kontroli sanitarnych, w tym 1 kontrolę interwencyjną w związku z anonimowymi
informacjami rodziców dot. niewłaściwej temperatury w pomieszczeniach przedszkolnych.
Przeprowadzona kontrola sanitarna nie potwierdziła informacji rodziców i
stwierdzono, iż placówka zapewnia właściwą temperaturę w pomieszczeniach dla
dzieci.
W ramach nadzoru nad zapewnieniem
higienicznych warunków procesu nauczania w placówkach dokonano oceny
dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii oraz oceny rozkładów zajęć
lekcyjnych. Placówki nauczania i wychowania na terenie powiatu górowskiego
zapewniają dobre warunki higieniczne. Stan sanitarno-techniczny w nadzorowanych
placówkach stale poprawia się z uwagi na prowadzone w ramach posiadanych
środków finansowych prace remontowo-naprawcze.
Nie stwierdzono zaniedbań w utrzymaniu
czystości i porządku w placówkach. Zapewniono dostateczną ilość środków
czystościowych, dezynfekujących oraz higieny osobistej dzieci i uczniów (mydło w
płynie, papier toaletowy, ręczniki jednorazowe lub suszarki do rąk). Zapewniony
jest dostęp do bieżącej zimnej i ciepłej wody przez cały rok szkolny.
Nie uległa zmianie sytuacja dot. kanalizacji – 11 placówek posiada
instalację kanalizacyjną w budynkach, lecz nie są podłączone do sieci
kanalizacyjnej. Posiadają własne zbiorniki na nieczystości płynne (8 placówek)
lub oczyszczalnie ścieków ekologiczne (3 placówki). W 2016 roku własne
oczyszczalnie posiadały 4 placówki, lecz z uwagi na zniszczenie i podpalenie
jednej z oczyszczalni placówka zostala podłączona do zbiornika na nieczystości.
Opiekę pielęgniarską zapewniono we wszystkich placówkach – w gabinetach profilaktyki
zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, pomieszczeniach zastępczych na terenie
placówki lub poza terenem placówki (w innych placówkach nauczania i wychowania
mieszczących się obok budynków szkolnych praz przychodni lekarskiej).
2. Ocena warunków pibytu dzieci i
mlodzieży w placówkach nauczania i wychowania
W 2 placówkach nadal prowadzone jest postępowanie administracyjne mające
na celu poprawę ich stanu technicznego dot. doprowadzenia do należytego stanu sanitarno-technicznego
stolarki okiennej w salach lekcyjnych, szatniach i na korytarzach (szkoła
podstawowa) oraz parkietu w sali gimnastycznej (gimnazjum).
W ramach nadzoru sanitarnego przeprowadzono ocenę dostosowania mebli edukacyjnych
do zasad ergonomii w 18 plaćówkach nauczania i wychowania – 6 szkołach
podstawowych, 4 gimnazjach oraz 8 zespołach szkół. Oceną objęto 2300 uczniów i
przedszkolaków w 134 oddziałach w/w placówkach. We wszystkich ocenianych
placówkach stoliki i krzesła dostosowane są do wymagań ergonomii, oznakowane
zgodnie z Polską Normą, zestawione prawidłowo, w dobrym stanie technicznym,
posiadające certyfikaty. Dostosowanie mebli do wymagań ergonomii w ocenianych
oddziałach udokumentowane jest w dziennikach szkolnych i przedszkolnych. Wszystkie placówki
zapewniły uczniom miejsca na pozostawienie w szkole podręczników i przyborów
szkolnych w indywidualny lub zbiorowy sposób (szuflady, półki, szafki).
Ponadto w ramach bieżącego nadzoru przeprowadzono oceny rozkładów zajęć
lekcyjnych. Oceny dokonano w 5 szkołach podstawowych, 2 gimnazjach i 8
zespołach szkół. Ogółem oceniono rozkłady zajęć 96 oddziałów placówek. W
ocenianych rozkładach nie stwierdzono nieprawidłowości. Zajęcia rozpoczynały
się o stałej porze oraz rozłożone one były równomiernie pomiędzy poszczególnymi
dniami tygodnia.
W I półroczu 2016 r. przeprowadzono badanie obciążenia uczniów tornistrami w szkole podstawowej i gimnazjum. Oceną
objęto 59 uczniów klas I-III i 61 uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz 77
uczniów gimnazjum. Uczniów ważono pojedynczo na wadze udostępnionej przez
pielęgniarkę szkolną. Następnie ważono spakowany tornister dziecka. Wszystkie dane
zostały zebrane w odpowiednich tabelach.
Niewystarczające warunki do prowadzenia
zajęć wychowania fizycznego ma 6 placówek nauczania i wychowania – są to 3
zespoły szkół i 3 szkoły podstawowe. 4 placówki (2 szkoły podstawowe, 2 zespoły
szkół) posiadają szkolny zespół sportowy lub salę rekreacyjno-zastępczą, lecz
nie mają boisk szkolnych. Natomiast 2 placówki (1 szkoła podstawowa, 1 zespół
szkól) posiadają boiska sportowe, natomiast nie posiadają sali gimnastycznej
czy rekreacyjno-zastępczej. 2 placówki nauczania i wychowania – gimnazja nie
posiadają infrastruktury do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Uczniowie
mają możliwość korzystania z boisk ORLIK i stadionu oraz hal sportowych
położonych obok budynków szkolnych.
Placówki nauczania i wychowania, które na swoim terenie posiadają
piaskownice, zabezpieczają je przed zanieczyszczeniem odpadami zwięrzęcymi.
Piasek w piaskownicach wymieniany jest systematycznie 1 raz w roku.
3. W kontrolowanych pracowniach chemicnzych i zapleczach nie stwierdzono
nieprawidlowości. Placówki posiadają aktualne spisy substancji i mieszanin
niebezpiecznych, ich karty charakterystyk. Substancje te posiadają datay
ważności, przechowywane i zonakowane są w sposób właściwy. Substancje
przeterminowane są zabezpieczone, spisane i przeznaczone do utylizacji.
Placówki ponadto do realizacji programu nauczania wykorzystują prezentacje
multimedialne.
4. W 2016 r. przeprowadzono 9 kontroli sanitarnych w placówkach
przedszkolnych oraz 2 kontrole w klubach dziecięcych.
W ramach nazdzoru przeprowadzono ocenę dostosowania mebli edukacyjnych do
zasad ergonomii w 5 przedszkolach – oceną objęto 476 przedszkolaków w 23
oddzialach oraz 14 dzieci w 1 oddziale klubu dziecięcego. We wszystkich
ocenianych oddzialach meble edukacyjne dostsowane są do wymagań ergonomii,
zonakowane zgodnie z Polską Normą i zestawione prawidłowo, w dobrym stanie
technicznym, posiadające certyfikaty. Dostosowanie mebli do wymagań ergonomii w
oceninaych oddzialach udokumentowane jest w dziennikach przedszkolnych.
Stan sanitarno-higieniczny w nadzorowanych przedszkolach jest
zadawalający. Nie stwierdzono zaniedbań w utrzymaniu czystości i porządku w
obiektach. Zapewniono dostateczną ilość środków czystościowych, dezynfekujących
oraz do utrzymania higieny osobistej przedszkolaków (mydło w płynie, ręczniki
jednorazowe lub indywidualne oznakowane, papier toaletowy). Wszystkie obiekty
mają zapewniony dostęp do bieżącej zimnej i ciepłej wody przez cały rok szkolny
i podłączone są do wodociągów miejskich i sieci kanalizacyjnej centralnej.
Zmieniły się warunki lokalowe w nadzorowanych przedszkolach. W jednym z
przedszkoli część grup została przeniesiona do nowo wybudowanego obiketu i
obecnie placówka mieści się w dwóch budynkach. Natomiastw drugim przedszkolu zostaly zaadaptowane
dodatkowe pomieszczenie, w związku z czym zwiększyła się liczba oddziałów w
danym przedszkolu.
5. Na terenie powiatu nie funkcjonują domy dziecka.
6. Na terenie powiatu nie funkcjonują internaty, bursy oraz zakłady z
pobytem dziennym i całodobowym.
7. Na terenie powiatu nie ma szkół wyższych.
8. Ponadto w 2016 r. sporządzono
informacje z przestrzegania zakazu palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych
w placówkach nauczania i wychowania. We wszystkich placówkach zakaz jest ten
przestrzegany. W widocznych miejscach umieszczone są odpowiednie oznaczenia
słowne i graficzne informujące o zakazie palenia tytoniu i papierosów elektronicznych
na terenie placówek nauczania i wychowania.
9. Wnioski:
a) Stan sanitarno-techniczny placówek
nauczania i wychowania ulega poprawie. Małe środki finansowe przekazywane na
remonty przez organy prowadzące te placówki nie wystarczają na realizację wszystkich
nałożonych obowiązków z decyzji Państwowego Inspektora Sanitarnego, stąd prośby
dyrektorów placówek o przedłużenie terminu ich wykonania.
b) W placówkach posiadających szkolne
zespoły sportowe, pomimo zapewnienia dobrych warunków do utrzymania higieny po
zajęciach wychowania fizycznego, uczniowie nie korzystają z natrysków z uwagi
na zbyt krótkie przerwy lub zorganizowania zajęć na końcowych lekcjach, po
których uczniowie idą do domu.