Korzystając z raportu o stanie
powiatu za 2022 r. (dostępny w internecie), przedstawiam fragment dotyczący
pomocy prawnej.
W powiecie górowskim od roku 2016 funkcjonuje nieodpłatna pomoc prawna jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. W 2022 r. funkcjonowały 2 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej. Jeden obsługiwany był przez radców prawnych i adwokatów, drugi przez organizację pozarządową wyłonioną na podstawie postępowania konkursowego, czyli Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój” w Górze.
Punkty swoją siedzibę mają w
Górze przy ul. Armii Polskiej 8. Organizacja pozarządowa jeden dzień w tygodniu
(czwartek) udzielała porad w Wąsoszu na podstawie zawartego porozumienia z gminą
Wąsosz.
Umówienie porady możliwe było
przez stronę internetową https://np.ms.gov.pl/.
Osoby, które nie miały możliwości rejestracji
zdalnej, mogły się umówić na poradę
telefonicznie pod numerem 65 544 39 00.
W roku 2022 udzielono łącznie 617 porad (w roku 2021 - 469 porad), z czego:
414 - porady udzielone przez radców prawnych i
adwokatów (w roku 2021 - 307 porad),
203 - porady udzielone przez organizację pozarządową (w roku 2021 - 162 porady).
Najwięcej
porad udzielono z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, karnego i prawa pracy.
Główną formą udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej było poinformowanie osoby
uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach
lub o spoczywających na niej obowiązkach, a także wskazanie osobie uprawnionej
sposobu rozwiązania jej problemu prawnego.
W ramach
realizacji zadania Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój” w 2022 r. świadczyło
pomoc prawną - 20 godzin tygodniowo, udzieliło 203 porady prawne, przeprowadziło
4 godziny lekcyjne warsztatów dla młodzieży w Liceum Ogólnokształcącym w Górze
pn. „Z prawem cywilnym za pan brat” i 2 godziny lekcyjne wykładu dla
organizacji zrzeszającej seniorów, opracowało i wydało 2000 szt. poradnika
edukacyjnego na temat obowiązku alimentacyjnego, opracowało i wydało 40 szt.
plakatów oraz 1000 szt. ulotek informujących o możliwościach korzystania z
nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i
mediacji na terenie powiatu górowskiego i udostępniło jeden tzw. „wędrujący
roll-up” z grafiką promującą zadanie.
W 2022 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Górze realizował zadania powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów.
W okresie
sprawozdawczym realizując zadania polegające na zapewnieniu bezpłatnej
informacji prawnej i poradnictwa konsumenckiego udzielił 117 porad, na które
składały się:
- 43
porady dotyczyły umów zawartych w lokalu przedsiębiorstwa;
- 68
porad dotyczyło umów zawartych na odległość;
- 6 porad dotyczyło umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Wyżej wymienione przypadki, obejmowały najczęściej problemy związane z chęcią rozwiązania i odstąpienia przez konsumentów od zawartych umów (87 spraw), reklamacjami z powodu wad towarów bądź nienależytym wykonaniem umowy (23 sprawy), nieuczciwymi warunkami zawartych umów, które przed ich zawarciem były niewłaściwie lub niedostatecznie wyjaśnione przez sprzedawcę lub usługodawcę (7 spraw).
Rzecznik świadczył pomoc w biurze
podczas osobistych wizyt konsumentów, telefonicznie lub mailowo. Większość
spraw załatwiano przy pomocy środków porozumiewania się na odległość (telefon i
e-mail). W większości zgłaszanych rzecznikowi sprawach, pomoc konsumentom
polegała na analizie sytuacji i stanu faktycznego, w jakim znajdowali się
konsumenci, na redagowaniu pism związanych z dochodzeniem przez nich roszczeń
kierowanych do przedsiębiorców oraz na rozmowach z przedsiębiorcami, które
miały zmotywować ich do polubownego rozwiązywania sporów. W wyniku telefonicznych
lub osobistych rozmów rzecznika z przedsiębiorcami, konsumenci zgłaszali
pozytywne zakończenie sprawy, z którą nie mogli sobie poradzić samodzielnie.
Z uwagi na przysługujące Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów uprawnienia dotyczące możliwości występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, w okresie sprawozdawczym Rzecznik podjął decyzję o sporządzeniu pisemnego wystąpienia do przedsiębiorców - sprzedawców towarów i usług 4 razy. W prowadzonych postępowaniach 2 sprawy zakończyły się uznaniem roszczeń konsumentów, w jednej sprawie przedsiębiorca po dokładnym zbadaniu towaru podtrzymał swoje stanowisko o odmowie uznania reklamacji, gdyż reklamowany sprzęt AGD był sprawny, w jednej sprawie konsument uznał roszczenie do którego zapłaty był wzywany, gdyż po szczegółowej analizie przypadku okazało się, że twierdzenia konsumenta przedstawiane rzecznikowi były nieprawdziwe.
W ramach działań edukacyjno-informacyjnych, w 2022 r. rzecznik napisał 5 artkułów, które publikowane były na stronie www.powiatgora.pl, przeprowadził zajęcia dla młodzieży Liceum Ogólnokształcącego w Górze w liczbie 4 godzin lekcyjnych, które dotyczyły w szczególności zawieranych przez młodzież umów sprzedaży przez internet, wynikających z tych umów uprawnień, w tym do odstąpienia od umowy, terminach, itp., wygłosił 2 wykłady, pierwszy dla Słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego wieku w Górze, a drugi dla członków Sekcji Emerytów, Rencistów i Inwalidów przy Związku Nauczycielstwa Polskiego w Górze, które dotyczyły uczestnictwa seniorów na prowadzonych przez przedsiębiorców pokazach, podczas których zawierane są umowy sprzedaży i umowy finansowe poza lokalem przedsiębiorstwa. Rzecznik przedstawił także sposoby i terminy w jakich można odstąpić od tak zawartych umów oraz konsekwencje przekroczenia tych terminów. Po wykładach rzecznik odpowiadał na pytania i kwestie poruszane przez słuchaczy. Ponadto na stronie www powiatu informowano także o innych instytucjach, w których konsumenci mogą uzyskać pomoc.