niedziela, 26 kwietnia 2015

Nie ma nas w rankingu „Perspektyw”



Fundacja „Perspektywy” co roku przeprowadza kilka rankingów szkół ponadgimnazjalnych, m.in. Ogólnopolski Ranking Liceów i Ogólnopolski Ranking Techników. Zasady rankingów ustaliła kapituła składająca się z przedstawicieli uczelni, dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych i przewodniczących komitetów głównych olimpiad. W przypadku kryteriów Rankingu Liceów 2015 na ocenę szkoły składały się następujące kryteria: sukcesy w olimpiadach 30%, matura - przedmioty obowiązkowe 25%, matura - przedmioty dodatkowe 45%. W Rankingu Techników były podobne kryteria, tylko udział procentowy inny: sukcesy w olimpiadach 20%, matura - przedmioty obowiązkowe 25%, matura - przedmioty dodatkowe 25%, wyniki egzaminów zawodowych 30%.

Jak wypadamy – Liceum Ogólnokształcące i Zespól Szkół – w tych rankingach. Wśród 500 sklasyfikowanych liceów nie ma górowskiego, wśród 300 techników – nie ma górowskiego. Dlaczego? O to się zapytał radny Grzegorz Trojanek, żeby nie było wątpliwości – radny nastawiony opozycyjnie do rządzącej koalicji w powiecie.

Dyrektorka Małgorzata Patrzykąt odpowiedziała, że LO „nie uczestniczy i nigdy nie uczestniczyło w plebiscycie ‘Perspektyw’ na najlepszą szkołę, ponieważ kryteria ustalone przez Kapitułę Rankingu (przelicznik liczbowo-procentowy) daje surowy wynik średni, który nie niesie żadnej informacji co do jakości nauczania i wkładu pracy szkoły w jej podnoszeniu.”

Osobiście wydaje mi się, że wyniki olimpiad i matury wskazują na poziom szkoły, ale jak widać – nie dla szefowej górowskiego liceum. Dyrektorka napisała jeszcze, że „Dla szkół małych dysponujących różnym potencjałem intelektualnym uczniów (często słabym), tak prowadzony ranking jest krzywdzący, gdyż nie bierze pod uwagę innych działań szkoły umożliwiający sukcesy jej uczniów na innych polach (np. konkursy, działania społeczne itp.).”

Z kolei wicedyrektor Zespołu Szkół Dariusz Lisiecki napisał: „Po przeanalizowaniu powyższych kryteriów i ogólnych zasad rankingu szkoła nie osiągnęła wyników umożliwiających umieszczenie jej na liście rankingowej. Wobec powyższego nie uczestniczy w plebiscycie i nigdy wcześniej nie uczestniczyliśmy.” Sprawa postawiona uczciwie.

Na stronie fundacji „Perspektyw” przedstawiono cel rankingów: „Ranking jest ważnym instrumentem w badaniu jakości szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Jego adresatami są przede wszystkim uczniowie najstarszych klas gimnazjów, którzy już w czerwcu muszą podjąć bardzo ważną decyzję - wybrać taką szkołę ponadgimnazjalną, która doprowadzi ich do studiów i ułatwi zdobycie wymarzonego zawodu.” Nie jest to dane potencjalnym uczniom naszych ponadgimnazjalnych szkół.