Fundacja „Perspektywy” co roku przeprowadza kilka
rankingów szkół ponadgimnazjalnych, m.in. Ogólnopolski Ranking Liceów i
Ogólnopolski Ranking Techników. Zasady rankingów ustaliła kapituła składająca
się z przedstawicieli uczelni, dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych i
przewodniczących komitetów głównych olimpiad. W przypadku kryteriów Rankingu
Liceów 2015 na ocenę szkoły składały się następujące kryteria: sukcesy w
olimpiadach 30%, matura - przedmioty obowiązkowe 25%, matura - przedmioty
dodatkowe 45%. W Rankingu Techników były podobne kryteria, tylko udział
procentowy inny: sukcesy w olimpiadach 20%, matura - przedmioty obowiązkowe
25%, matura - przedmioty dodatkowe 25%, wyniki egzaminów zawodowych 30%.
Jak wypadamy – Liceum Ogólnokształcące i Zespól
Szkół – w tych rankingach. Wśród 500 sklasyfikowanych liceów nie ma
górowskiego, wśród 300 techników – nie ma górowskiego. Dlaczego? O to się
zapytał radny Grzegorz Trojanek, żeby nie było wątpliwości – radny nastawiony
opozycyjnie do rządzącej koalicji w powiecie.
Dyrektorka Małgorzata Patrzykąt odpowiedziała, że
LO „nie uczestniczy i nigdy nie uczestniczyło w plebiscycie ‘Perspektyw’ na
najlepszą szkołę, ponieważ kryteria ustalone przez Kapitułę Rankingu
(przelicznik liczbowo-procentowy) daje surowy wynik średni, który nie niesie
żadnej informacji co do jakości nauczania i wkładu pracy szkoły w jej
podnoszeniu.”
Osobiście wydaje mi się, że wyniki olimpiad i
matury wskazują na poziom szkoły, ale jak widać – nie dla szefowej górowskiego
liceum. Dyrektorka napisała jeszcze, że „Dla szkół małych dysponujących
różnym potencjałem intelektualnym uczniów (często słabym), tak prowadzony
ranking jest krzywdzący, gdyż nie bierze pod uwagę innych działań szkoły
umożliwiający sukcesy jej uczniów na innych polach (np. konkursy, działania
społeczne itp.).”
Z kolei wicedyrektor Zespołu Szkół Dariusz
Lisiecki napisał: „Po przeanalizowaniu powyższych kryteriów i ogólnych zasad
rankingu szkoła nie osiągnęła wyników umożliwiających umieszczenie jej na
liście rankingowej. Wobec powyższego nie uczestniczy w plebiscycie i nigdy
wcześniej nie uczestniczyliśmy.” Sprawa postawiona uczciwie.
Na stronie fundacji „Perspektyw” przedstawiono cel
rankingów: „Ranking jest ważnym instrumentem w badaniu jakości szkolnictwa
ponadgimnazjalnego. Jego adresatami są przede wszystkim uczniowie najstarszych
klas gimnazjów, którzy już w czerwcu muszą podjąć bardzo ważną decyzję - wybrać
taką szkołę ponadgimnazjalną, która doprowadzi ich do studiów i ułatwi zdobycie
wymarzonego zawodu.” Nie jest to dane potencjalnym uczniom naszych
ponadgimnazjalnych szkół.