czwartek, 30 kwietnia 2015

Funkcjonowanie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej


 Z dniem 1 stycznia 1970 r. powiat górowski wzbogacił się o nową placówkę oświatową – Poradnię Wychowawczo-Zawodową (od 1992 r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna – dalej jako PPP). Mieściła się ona w szkole podstawowej nr 1 a kierowała nią Teresa Czerska. Następnie przez wiele lat na czele poradni stała Wanda Takuśki oraz Magda Czepelska i Sławomir Dębowicz. Od 2002 r. wchodzi ona w skład Powiatowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. Zajmuje drugie piętro budynku przy placu Bolesława Chrobrego 27. Obecnie poradnią kieruje Roksana Stec-Turowska. Ona i Bernard Bazylewicz – dyrektor PCDNiPPP 24 marca br. na posiedzeniu komisji oświaty Rady Powiatu przedstawili działalność poradni.
 

 PPP swoje zadania realizuje w czterech obszarach. Pracownicy diagnozują dzieci i młodzież w celu określenia ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych Diagnoza ta pozwala ustalić istniejący stan rzeczy i ukierunkować terapię i pomoc. W roku szkolnym 2013/2014 postawiono takich diagnoz 1308, z czego najwięcej dotyczyło uczniów szkół podstawowych – 614. Rezultatem badań diagnostycznych są wydawane opinie zawierające m.in. szczegółowe wskazania i zalecenia do bezpośredniej pracy z dzieckiem. Ostatnio wydłużył się termin oczekiwania na badania do 2 miesięcy, co jest związane z przyspieszeniem obowiązku szkolnego i koniecznością określenia gotowości szkolnej dziecka. W roku szkolnym 2012/2013 PPP wydała jedną opinię w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, w roku szkolnym 2013/2014 – 72.

Kolejnym zadaniem PPP jest udzielanie pomocy. Obejmuje ona zaburzenia emocjonalne, zaburzenia systemu rodzinnego (np. nieprawidłowe relacje, przemoc), trudności szkolne (np. dysleksja, trudności szkolne), wady wymowy oraz zaburzenia rozwojowe. Dzieciom i młodzieży takiej pomocy udzielono 2257 razy, w tym zajęcia grupowe aktywizujące wybór kierunku kształcenia i zawodu – 789 oraz inne formy pomocy grupowej – 1259.

W PPP jest prowadzona terapia EEG Biofeedback zwiększająca efektywność pracy mózgu, ale termin oczekiwania na nią z braku specjalistów wynosi ok. 2 lata. Tak długi okres oczekiwania pogłębia trudności dzieci.

PPP udziela pomocy nauczycielom w realizowaniu zadań profilaktycznych oraz wspiera wychowawczą i edukacyjną funkcję placówek oświatowych, ponadto wspomaga te placówki w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

W ramach poradni funkcjonuje Zespół Wczesnego Wspomagania. Obecnie pomocą objętych jest 22 dzieci. Jest ona organizowana dla dzieci niepełnosprawnych od chwili jej wykrycia do czasu rozpoczęcia nauki w szkole. Niestety ze względu na brak możliwości większość dzieci objętych jest terapią w  minimalnym wymiarze godzin.

W roku szkolnym 2013/2014 wydano 150 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Ograniczona liczba pracowników zatrudnionych w poradni rodzi niebezpieczeństwo przekroczenia terminu wydania orzeczenia, co może skutkować przekroczeniem terminu niezbędnego do otrzymania subwencji oświatowej.

Na zakończenie można przytoczyć słowa, bardzo delikatne i wyważone, które padły na posiedzeniu komisji oświaty, że funkcjonowanie poradni w aktualnych realiach niesie ze sobą ograniczenia w dostępności usług. Jaki skutek odniosły te słowa? Trzy dni później na sesji Rady Powiatu zabrano poradni głosami koalicji rządzącej w powiecie pewną kwotę z paragrafu budżetu przeznaczonego na wynagrodzenia.