Z dniem 1 stycznia 1970 r. powiat górowski wzbogacił się o
nową placówkę oświatową – Poradnię Wychowawczo-Zawodową (od 1992 r. Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna – dalej jako PPP). Mieściła się ona w szkole
podstawowej nr 1 a kierowała nią Teresa Czerska. Następnie przez wiele lat na
czele poradni stała Wanda Takuśki oraz Magda Czepelska i Sławomir Dębowicz. Od
2002 r. wchodzi ona w skład Powiatowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i
Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. Zajmuje drugie piętro budynku przy
placu Bolesława Chrobrego 27. Obecnie poradnią kieruje Roksana Stec-Turowska.
Ona i Bernard Bazylewicz – dyrektor PCDNiPPP 24 marca br. na posiedzeniu
komisji oświaty Rady Powiatu przedstawili działalność poradni.
PPP swoje zadania realizuje w czterech obszarach. Pracownicy
diagnozują dzieci i młodzież w celu określenia ich indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych
Diagnoza ta pozwala ustalić istniejący stan rzeczy i ukierunkować terapię i pomoc.
W roku szkolnym 2013/2014 postawiono takich diagnoz 1308, z czego najwięcej
dotyczyło uczniów szkół podstawowych – 614. Rezultatem badań diagnostycznych są
wydawane opinie zawierające m.in. szczegółowe wskazania i zalecenia do
bezpośredniej pracy z dzieckiem. Ostatnio wydłużył się termin oczekiwania na
badania do 2 miesięcy, co jest związane z przyspieszeniem obowiązku szkolnego i
koniecznością określenia gotowości szkolnej dziecka. W roku szkolnym 2012/2013
PPP wydała jedną opinię w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, w roku
szkolnym 2013/2014 – 72.
Kolejnym zadaniem PPP jest udzielanie pomocy. Obejmuje ona
zaburzenia emocjonalne, zaburzenia systemu rodzinnego (np. nieprawidłowe
relacje, przemoc), trudności szkolne (np. dysleksja, trudności szkolne), wady
wymowy oraz zaburzenia rozwojowe. Dzieciom i młodzieży takiej pomocy udzielono
2257 razy, w tym zajęcia grupowe aktywizujące wybór kierunku kształcenia i
zawodu – 789 oraz inne formy pomocy grupowej – 1259.
W PPP jest prowadzona terapia EEG Biofeedback zwiększająca
efektywność pracy mózgu, ale termin oczekiwania na nią z braku specjalistów
wynosi ok. 2 lata. Tak długi okres oczekiwania pogłębia trudności dzieci.
PPP udziela pomocy nauczycielom w realizowaniu zadań
profilaktycznych oraz wspiera wychowawczą i edukacyjną funkcję placówek
oświatowych, ponadto wspomaga te placówki w realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
W ramach poradni funkcjonuje Zespół Wczesnego Wspomagania. Obecnie
pomocą objętych jest 22 dzieci. Jest ona organizowana dla dzieci
niepełnosprawnych od chwili jej wykrycia do czasu rozpoczęcia nauki w szkole.
Niestety ze względu na brak możliwości większość dzieci objętych jest terapią w
minimalnym wymiarze godzin.
W roku szkolnym 2013/2014 wydano 150 orzeczeń o potrzebie
kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych. Ograniczona liczba pracowników zatrudnionych w
poradni rodzi niebezpieczeństwo przekroczenia terminu wydania orzeczenia, co
może skutkować przekroczeniem terminu niezbędnego do otrzymania subwencji
oświatowej.
Na zakończenie można przytoczyć słowa, bardzo delikatne i
wyważone, które padły na posiedzeniu komisji oświaty, że funkcjonowanie poradni
w aktualnych realiach niesie ze sobą ograniczenia w dostępności usług. Jaki
skutek odniosły te słowa? Trzy dni później na sesji Rady Powiatu zabrano
poradni głosami koalicji rządzącej w powiecie pewną kwotę z paragrafu budżetu
przeznaczonego na wynagrodzenia.