Sesje Rady Powiatu odbywają się tak rzadko, że głównym
źródłem informacji o działalności starostwa są odpowiedzi na interpelacje.
Radny Grzegorz Trojanek 29 października spytał się o organizację bezpłatnej
pomocy prawnej w naszym powiecie. 12 listopada otrzymał odpowiedź. W znacznej
mierze ten artykuł jest oparty zawartych w niej informacjach.
5 sierpnia 2015 r. sejm
przyjął przygotowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawę, która zakłada
stworzenie od 1 stycznia 2016 r. 1524 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej. Na
terenie powiatu górowskiego będą funkcjonowały dwa takie punkty, obydwa w
budynku położonym w Górze przy ul. Armii Polskiej 8 (stara przychodnia). Takie
punkty mogą być usytuowane w lokalach powiatowych lub gminnych. U nas zarząd
zdecydował, że tylko w lokalu powiatowym. Wygląda na to, że część petentów
będzie musiała dojeżdżać z odległych miejscowości do siedziby powiatu. Nieodpłatna pomoc
prawna winna być udzielana w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu przez co
najmniej 4 godziny dziennie.
Z tej pomocy będą mogli
skorzystać: młodzież do 26. roku życia, osoby posiadające ważną Kartę Dużej
Rodziny, seniorzy po ukończeniu 65 lat, osoby fizyczne, którym w okresie roku
poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie
ustawy o pomocy społecznej, kombatanci, weterani, zagrożeni lub poszkodowani
katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną. Nieodpłatna pomoc
prawna będzie finansowana z budżetu państwa. Powiat górowski na ten cel otrzyma
123 600 zł (97% na wynagrodzenia, 3% na pokrycie kosztów obsługi
organizacyjno-technicznej).
Nieodpłatna pomoc prawna
będzie świadczona na dwa sposoby: w połowie punktów przez adwokatów lud radców
prawnych, w połowie przez organizacje pozarządowe prowadzące działalność
pożytku publicznego.
Po uzgodnieniach z Radą
Okręgową Izby Radców Prawnych we Wrocławiu oraz Okręgową Radą Adwokacką we
Wrocławiu jest przygotowane porozumienie w sprawie udzielania nieodpłatnej
pomocy prawnej. Na razie nie zostało podpisane z uwagi na brak środków
finansowych wojewody dolnośląskiego.
30 września zarząd
powiatu przyjął dwie uchwały. Jedna dotyczyła ogłoszenia naboru przedstawicieli
organizacji pozarządowych do udziału w pracach komisji konkursowej opiniującej
oferty. Druga dotyczyła ogłoszenia konkursu na realizację zadania polegająca
wyborze organizacji pozarządowej, która będzie udzielać bezpłatnych porad
prawnych.
Ogłoszenie o
naborze przedstawicieli organizacji pozarządowych opublikowano na stronie
internetowej powiatu (podobno w internecie nic nie ginie, ale mi się nie udało
go znaleźć) oraz na tablicy informacyjnej w budynku starostwa. Zgłoszono dwie
kandydatury - przez Powiatowe Stowarzyszenie Abstynentów „Rodzina i Trzeźwość" w
Górze i Stowarzyszenie Dolnośląski Związek Hodowców Psów w Górze. 26
października zarząd podjął uchwałę ustalającą skład komisji: Paweł Niedźwiedź –
przewodniczący, Elżbieta Kwiatkowska – wiceprzewodnicząca, Wiesław Pospiech,
Jerzy Bajor (Powiatowe Stowarzyszenie Abstynentów „Rodzina i Trzeźwość" w
Górze) i Zbigniew Krumski (Stowarzyszenie Dolnośląski Związek Hodowców Psów w
Górze).
Owa komisja dokonała wyboru organizacji
pozarządowej. Złożono dwie oferty – Fundacja w Służbie Wsi z Wrocławia i
Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój” z Ligoty.
Pierwsza odpadła, ponieważ pod względem formalnym oceniono ją negatywnie: nie
prowadzi działalności statutowej związanej z realizacją zadania, nie ma co
najmniej dwuletniego doświadczenia w udzielaniu porad prawnych, błędy w
kosztorysie, wydatkowanie środków niezgodnie z ogłoszeniem. Druga oferta
spełniała wymogi konkursowe, więc 10 listopada zarząd wybrał ją do prowadzenia
punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w 2016 r.
Przyznam, że
Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój” jest mi
zupełnie nieznane. Nie udało mi się znaleźć jakichkolwiek informacji na jej
temat poza wpisem do Krajowego Rejestru Sprawiedliwości. Prawdopodobnie
powstało w 2011 r. Na jej czele stoi
prezes Piotr Iskra. Nie wiedziałem, że para się poradnictwem prawnym, raczej
kojarzył mi się jako członek Platformy Obywatelskiej i radny powiatowy
poprzedniej kadencji. Zastępcą P. Iskry jest Paweł Hryń, skarbnikiem Tadeusz
Hryń, członkami zarządu Jolanta Samsel-Hryń, Anna Hryń Matysiak i Agnieszka Gajewska.
Głównym celem działania jest świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
W sumie tych celów jest dziesięć obejmujących bardzo szeroką problematykę.