5 listopada członkowie komisji oświaty, kultury, sportu i
promocji Rady Powiatu odwiedzili Liceum Ogólnokształcące, a precyzyjnie mówiąc
Zespół Szkól Ogólnokształcących w Górze. W tym roku minęła 70. rocznica
powstania szkoły, jubileuszowe obchody odbędą się 4 grudnia. Dyrektorka
Magdalena Mielczarek przedstawiła zmiany w arkuszach organizacyjnych, ofertę
kształcenia, nabór, promocję placówki.
Obecnie do ZSO chodzi 184 uczniów: klasa Ia – 27, klasa Ib –
26, klasa IIa – 23, klasa IIb – 25, klasa IIIa – 21, klasa IIIb – 16 i klasa
IIIc – 30, klasa I gimnazjum – 16. W szkole funkcjonują koła zainteresowań
(matematyczne, informatyczne, teatralne, filmowe, dziennikarskie, sportowe), za
które prowadzącym je nauczycielom płaci się, oraz koło wokalne prowadzone
społecznie. Ponadto są zajęcia dodatkowe z języka angielskiego oraz z matematyki
dla uzdolnionych uczniów. 7 osób ma indywidualny tok nauki.
W czasie dyskusji okazało się, że takich płatnych kół zainteresowań nie ma w Zespole Szkół. Skądinąd wiadomo, że funkcjonuje takie koła prowadzone społecznie i odbywają się różne ciekawe działania. Wcześniej odwiedziliśmy tę szkołę, ale niestety wówczas zabrakło o tym ze strony dyrektorki informacji - ustnej czy pisemnej.
W czasie dyskusji okazało się, że takich płatnych kół zainteresowań nie ma w Zespole Szkół. Skądinąd wiadomo, że funkcjonuje takie koła prowadzone społecznie i odbywają się różne ciekawe działania. Wcześniej odwiedziliśmy tę szkołę, ale niestety wówczas zabrakło o tym ze strony dyrektorki informacji - ustnej czy pisemnej.
Wielokrotnie mówiono podczas obrad Rady Powiatu i komisji
oświaty, że powstanie gimnazjum dwujęzycznym ma pomóc liceum. Przybędzie
uczniów, nauczyciele będą mieli dodatkowe zatrudnienie, a w przyszłości – od
nowego roku kalendarzowego - wzbogaci się budżet szkoły. Dziś publicznie
okazało się, że jest nieco inaczej. Teraz i w przyszłości koszty wynagrodzenia
nauczycieli uczących w gimnazjum będą
większe niż subwencja oświatowa na tych uczniów chyba że ... Dopiero klasa
licząca 22 uczniów się bilansuje, czyli subwencja oświatowa pokryje koszty
wynagrodzeń nauczycieli.
Do gimnazjum dwujęzycznego trzeba dokładać. Wicestarosta
Paweł Niedźwiedź naświetlił nam tajniki podejmowania decyzji o powołaniu tej szkoły.
Członkowie zarządu zdawali sobie sprawę z tych uwarunkowań finansowych, ale liczyli, że
w przyszłości gimnazjalistów przybędzie i budżet się zbilansuje; gdyby wtedy
nie podjęli takiej decyzji, to gimnazjum dwujęzyczne nigdy by nie powstało.
Wygląda, że zmiany polityczne zachodzące w Polsce te kalkulacje przekreślą, bo
może niedługo w ogóle nie będzie gimnazjów.
Jeszcze kilka lat temu – w 2008/2009 - w liceum było 508
uczniów, 19 oddziałów, 34 nauczycieli pełnozatrudnionych i 19
niepełnozatrudnionych (w sumie na 7,9 etatach). W ubiegłym roku szkolnym
2014/2015 uczniów było już 209 w 8 oddziałach, 9 nauczycieli pełnozatrudnionych
i 26 nauczycieli niepełnozatrudnionych (na 14,97 etatach).
Rok szkolny
|
Uczniowie
|
Oddziały
|
Nauczyciele
|
||
Pełno-zatrudnieni
|
Niepełno-
zatrudnieni
(stosunek pracy)
|
Niepełno-zatrudnieni
(w etatach)
|
|||
2008/2009
|
508
|
19
|
34
|
19
|
7,90
|
2009/2010
|
450
|
17
|
32
|
13
|
5,18
|
2010/2011
|
431
|
16
|
31
|
14
|
5,23
|
2011/2012
|
395
|
14
|
26
|
17
|
8,73
|
2012/2013
|
346
|
12
|
18
|
25
|
13,18
|
2013/2014
|
280
|
10
|
23
|
13
|
6,52
|
2014/2015
|
209
|
8
|
9
|
26
|
14,97
|
Wg mojej oceny to zapowiedź katastrofy. Spytałem się, co
zrobiono, żeby temu zapobiec. Wywiązała się dyskusja osnuta wokół dwu wątków –
dojazdy do szkoły i poziom nauczania, w tle oczywiście niż demograficzny.
Teresa Frączkiewicz to najprecyzyjniej sformułowała. W kwestii dojazdów
polemizował wicestarosta Paweł Niedźwiedź. Jeśli go dobrze zrozumiałem, nic nie
można zrobić. W sąsiednich powiatach władze nie organizują dojazdów i górowskie
też nie. Jednak można coś zrobić. Udowodniła dyrektorka LO Magdalena
Mielczarek. Trzech gimnazjalistów z liceum dojeżdża gimbusami. Inni
gimnazjaliści za dojazd nie płacą, oni tak. Udało się to rozwiązać dzięki
staraniom szkoły. Ostatecznie do żadnych konstruktywnych wniosków nie
doszliśmy.