wtorek, 22 grudnia 2015

Bezpłatne porady prawne – raz jeszcze


Od 1 stycznia 2016 r. na terenie powiatu górowskiego – w Górze w „starej przychodni” (ul. Armii Polskiej 8, II piętr) dwa punkty bezpłatnej pomocy. Jeden punkt będą prowadzić adwokaci i radcowie prawni od poniedziałku do piątku w godzinach od 11.00 do 15.00. Drugi punkt będzie prowadzić organizacja pozarządowa Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój” z Ligoty. Jej prezesem jest Piotr Iskra, znany działacz Platformy Obywatelskiej i radny poprzedniej kadencji Rady Powiatu. Ten punkt też będzie czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 9.00 i od 18.00 do 20.00. Porad będzie udzielał radca prawny i adwokat.

Jednym z kryteriów wyboru organizacji pozarządowej było co najmniej dwuletniego doświadczenia w udzielaniu porad prawnych. Pytałem się o to na ostatniej sesji Rady Powiatu, ale odpowiedź ta mnie nie usatysfakcjonowała, więc w tej sprawie złożyłem interpelację. Organizacja Piotra Iskry była i jest dla mnie zupełnie nieznana. Prosiłem prezesa o krótką informację na temat działalności, ale jej nie otrzymałem.

W czasie konkursu, który wyłonił Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Wsparcie, Informacja, Rozwój” jako zwycięzcę, w ofercie tak napisano o doświadczeniu w udzielaniu bezpłatnych porad prawnych:

Stowarzyszenie od 4 lat udziela bezpłatnych porad prawnych dla:
- Powiatowego Stowarzyszenia Abstynentów „Rodzina i Trzeźwość” w Górze,
- Parafii Rzymskokatolickiej p.w. w Górze (przy budowie kościoła),
- osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, kierowanym przez kierownika OPS w Górze”.

O ile pierwsza odpowiedź udzielona na sesji była zupełnie nie satysfakcjonująca, o tyle druga – pisemna – jest bardziej satysfakcjonująca, choć - jak dla mnie - doświadczenie w udzielaniu porad wygląda na bardzo skromne.