W tym roku po raz
pierwszy jednostki samorządu terytorialnego miały obowiązek przedstawić raporty
o stanie swojej gminy, powiatu czy województwa w 2018 r.. Uczynił to także
powiat górowski. Ten dokument jest dostępny w internecie. Poniżej publikuję
jego fragment.
Dotyczy on
działalności Rzecznika Praw Konsumenta. Jego biuro jest czynne w starostwie
(III piętro) we wtorki (godz. 8.00-10.00) i czwartki (godz. 8.00-10.00).
Funkcję rzecznika pełni Adrian Turowski (tel. 65/544 39 39; fax: 65/543 35 11; e-mail: a.turowski@powiatgora.pl)
Ochroną praw konsumenta na terenie powiatu górowskiego
zajmuje się Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów zatrudniony w wymiarze 3/20
etatu, co daje 6 godzin tygodniowo. Do jego zadań należy:
1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i
informacji prawnej w za-kresie ochrony interesów konsumentów
W 2018 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Górze realizował
zadania powiatu w za-kresie ochrony praw konsumentów zgodnie z zapisami ustawy
z dnia 16 lutego 2017 roku o ochronie konkurencji i konsumentów.
W okresie sprawozdawczym Rzecznik realizując zadania
polegające na zapewnieniu bez-płatnej informacji prawnej i poradnictwa
konsumenckiego udzielił 96 porad, na które składały się:
• 54 porady dotyczące
umów zawartych w lokalu przedsiębiorstwa,
• 18 porad dotyczących
umów zawartych na odległość,
• 24 porady dotyczące umów zawartych poza lokalem
przedsiębiorstwa.
Ponadto, w 9 przypadkach Rzecznik udzielał konsumentom informacji
ogólnych, które najczęściej dotyczyły terminów odpowiedzi na reklamację
konsumenta.
Wyżej wymienione przypadki, obejmowały najczęściej problemy
związane z chęcią odstąpienia konsumentów od zawartych umów (50 spraw),
reklamacjami z powodu wad towarów bądź nienależytym wykonaniem umowy (44
sprawy) oraz niezrozumieniem warunków zawartych umów (2 sprawy).
Rzecznik świadczył pomoc w biurze podczas osobistych wizyt
konsumentów, telefonicznie i mailowo. W zgłaszanych sprawach często pomagał w
redagowaniu pism związanych z dochodzeniem przez konsumentów roszczeń
kierowanych do przedsiębiorców.
2. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany
przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
W okresie sprawozdawczym Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie
składał wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w
zakresie ochrony interesów konsumentów.
3. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i
interesów konsumentów
Z uwagi na przysługujące Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów
uprawnienia dotyczące możliwości występowania do przedsiębiorców w sprawach
ochrony praw i interesów konsumentów, w okresie sprawozdawczym Rzecznik
występował do sprzedawców towarów i usług 23 razy. W prowadzonych
postępowaniach:
• 17 spraw zakończyło
się uznaniem roszczeń konsumentów,
• w 4 sprawach
sprzedawcy podtrzymali swoje stanowiska o odmowie uznania reklamacji –
nieuzasadnione roszczenia konsumentów,
• 2 sprawy w toku.
4. Współdziałanie z UOKiK [Urzędem Ochrony Konkurencji i
Konsumentów], organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi i
innymi instytucjami w zakresie ochrony konsumentów
W okresie sprawozdawczym Rzecznik współpracował z UOKiK [Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów].
5. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do
toczących się postępowań
W okresie sprawozdawczym Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie
wytaczał powództw na rzecz konsumentów ani nie wstępował do toczących się
postępowań.
6. Działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym.
W ramach działań edukacyjno-informacyjnych, w 2018 roku
Rzecznik:
a) brał udział w
debacie społecznej „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - możesz mieć na nie wpływ”
gdzie wygłosił wykład na temat umów zawieranych na odległość i poza lokalem
przedsiębiorstwa,
b) przeprowadził
zajęcia edukacyjne w Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Górze
gdzie przekazał uczniom czterech klas informacje dotyczące praw konsumenta i
sposobach dochodzenia roszczeń,
c) udostępnił
konsumentom publikacje:
• Seniorze, nie daj się
oszukać,
• Jak sobie poradzić z
biernością przedsiębiorcy?
• Jak radzić sobie z windykatorem i komornikiem?