poniedziałek, 5 sierpnia 2019

Raport o stanie powiatu górowskiego 2018: Ochrona praw konsumenta


W tym roku po raz pierwszy jednostki samorządu terytorialnego miały obowiązek przedstawić raporty o stanie swojej gminy, powiatu czy województwa w 2018 r.. Uczynił to także powiat górowski. Ten dokument jest dostępny w internecie. Poniżej publikuję jego fragment.

Dotyczy on działalności Rzecznika Praw Konsumenta. Jego biuro jest czynne w starostwie (III piętro) we wtorki (godz. 8.00-10.00) i czwartki (godz. 8.00-10.00). Funkcję rzecznika pełni Adrian Turowski (tel. 65/544 39 39; fax: 65/543 35 11; e-mail: a.turowski@powiatgora.pl)


Ochroną praw konsumenta na terenie powiatu górowskiego zajmuje się Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów zatrudniony w wymiarze 3/20 etatu, co daje 6 godzin tygodniowo. Do jego zadań należy:

1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w za-kresie ochrony interesów konsumentów

W 2018 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Górze realizował zadania powiatu w za-kresie ochrony praw konsumentów zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 lutego 2017 roku o ochronie konkurencji i konsumentów.

W okresie sprawozdawczym Rzecznik realizując zadania polegające na zapewnieniu bez-płatnej informacji prawnej i poradnictwa konsumenckiego udzielił 96 porad, na które składały się:
• 54 porady dotyczące umów zawartych w lokalu przedsiębiorstwa,
• 18 porad dotyczących umów zawartych na odległość,
• 24 porady dotyczące umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa.

Ponadto, w 9 przypadkach Rzecznik udzielał konsumentom informacji ogólnych, które najczęściej dotyczyły terminów odpowiedzi na reklamację konsumenta.
Wyżej wymienione przypadki, obejmowały najczęściej problemy związane z chęcią odstąpienia konsumentów od zawartych umów (50 spraw), reklamacjami z powodu wad towarów bądź nienależytym wykonaniem umowy (44 sprawy) oraz niezrozumieniem warunków zawartych umów (2 sprawy).

Rzecznik świadczył pomoc w biurze podczas osobistych wizyt konsumentów, telefonicznie i mailowo. W zgłaszanych sprawach często pomagał w redagowaniu pism związanych z dochodzeniem przez konsumentów roszczeń kierowanych do przedsiębiorców.

2. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów

W okresie sprawozdawczym Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie składał wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.

3. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów

Z uwagi na przysługujące Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów uprawnienia dotyczące możliwości występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, w okresie sprawozdawczym Rzecznik występował do sprzedawców towarów i usług 23 razy. W prowadzonych postępowaniach:
• 17 spraw zakończyło się uznaniem roszczeń konsumentów,
• w 4 sprawach sprzedawcy podtrzymali swoje stanowiska o odmowie uznania reklamacji – nieuzasadnione roszczenia konsumentów,
• 2 sprawy w toku.

4. Współdziałanie z UOKiK [Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów], organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi i innymi instytucjami w zakresie ochrony konsumentów

W okresie sprawozdawczym Rzecznik współpracował z UOKiK [Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów].

5. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do toczących się postępowań

W okresie sprawozdawczym Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie wytaczał powództw na rzecz konsumentów ani nie wstępował do toczących się postępowań.

6. Działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym.

W ramach działań edukacyjno-informacyjnych, w 2018 roku Rzecznik:
a) brał udział w debacie społecznej „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - możesz mieć na nie wpływ” gdzie wygłosił wykład na temat umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa,
b) przeprowadził zajęcia edukacyjne w Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Górze gdzie przekazał uczniom czterech klas informacje dotyczące praw konsumenta i sposobach dochodzenia roszczeń,
c) udostępnił konsumentom publikacje:
• Seniorze, nie daj się oszukać,
• Jak sobie poradzić z biernością przedsiębiorcy?
• Jak radzić sobie z windykatorem i komornikiem?