Na ostatniej sesji Rady Powiatu przedstawiono sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu górowskiego za 2014 r. Jego częścią był rozdział zatytułowany „Program naprawczy dla powiatu górowskiego” (s. 28-29), który zamieszczam poniżej. 20 lutego 2014 r. uchwalono pierwszą wersję programu naprawczego, ulegał on zmianom; ostatnią wersję zatwierdzono 29 stycznia 2015 r.
W 2014 r. Powiat Górowski
realizował budżet przyjęty na podstawie art. 240a ustawy o finansach publicznych,
tj. po opracowaniu i uchwaleniu Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego –
Uchwała XXXII/188/14 z dnia 20 lutego 2014 r. Podstawowym założeniem
uchwalonego programu była restrukturyzacja zobowiązań Powiatu z tytułu
odszkodowania i spłaty składek ZUS poprzez ich spłatę z pozyskanej pożyczki
preferencyjnej z budżetu państwa. Taka zamiana spłaty zobowiązań (zamiana
wydatku bieżącego budżetu na rozchód budżetu), oprócz zmniejszenia kosztów ich
obsługi ( niższe oprocentowanie), wydłużenia okresu spłaty tym samym
zmniejszenia rocznych potrzeb finansowych budżetu i wyeliminowania zagrożenia
egzekucji komorniczej, spowodowałaby poprawę wyniku bieżącego brutto budżetu i
relacji wynikających z ograniczeń ustawowych na podstawie art. 242 i 243 ustawy
o finansach publicznych.
Brak możliwości realizacji
głównego zamierzenia uchwalonego programu naprawczego, w związku z odmową
udzielenia pożyczki z budżetu państwa, w sytuacji braku środków finansowych na
spłatę odszkodowania zgodnie z podpisanym porozumieniem z 16 maja 2012 r.,
spowodował podpisanie w dniu 22 grudnia 2014 r. umowy o wstąpienie w prawa
zaspokojonego wierzyciela z DNB Bank Polska S.A., który wykupił całość
zobowiązania od dotychczasowego wierzyciela do łącznej kwoty 7.872.674,77 zł.
Dokonana subrogacja
wierzytelności przez bank poprzez wydłużenie okresu spłaty odszkodowania do 31
grudnia 2025 r., przy niższym oprocentowaniu i ograniczeniu spłat przejętego
zobowiązania w latach 2015 i 2016 do wysokości wpłat rat z tytułu sprzedaży
udziałów w PCOZ w Górze Spółka z o.o., spowodowała zmniejszenie o ponad 1 mln
złotych rocznych potrzeb finansowych budżetu Powiatu. Roczne obciążenie budżetu
na poziomie ok. 3,5 mln zł na obsługę wszystkich zobowiązań wg stanu na 31
grudnia 2014 r. powoduje iż Powiat bez większych zatorów będzie mógł realizować
nałożone ustawami bieżące zadania zlecone i własne.
Realizacja
pozostałych przedsięwzięć naprawczych, mających raczej charakter porządkujący,
w 2014 r. przedstawiała się następująco:
1.
- W Starostwie Powiatowym z 2 osób, które nabyły prawa emerytalne, jedna
przeszła na emeryturę. W miejsce tej
osoby nie zatrudniono dodatkowego pracownika, a wykonywane obowiązki przejęli
pozostali pracownicy wydziału.
- Nie dokonano podwyżek ani
innych regulacji płac pracowników starostwa powiatowego, nie wypłacono żadnych
premii i nagród.
- Nie dokonano podwyżek
wynagrodzeń Zarządu Powiatu oraz diet radnych.
- Łącznie w 2014 r. na
wynagrodzenia, w tym również na umowy zlecenia (73.309,56 zł), wraz z
pochodnymi w rozdziale 75020 – starostwo powiatowe (2.757.762,90 zł) i 60014 –
drogi publiczne powiatowe (405.574,56 zł) wydatkowano 3.163.337,46 zł co
stanowi 96,03% tych wydatków w 2013 r. (razem 3.294.243,32 zł z tego
odpowiednio 2.634.779,03 zł i 659.464,29 zł).
- Na działalność oświatową
(działy 801 i 854) wydatkowano łącznie własnych środków 13.372.074,83 zł, co
przy łącznych dochodach z tytułu subwencji ogólnej części oświatowej
(11.765.048,00 zł) i pozyskanych przez placówki oświatowe (643.980,00 zł – bez
projektów z udziałem środków UE) w wysokości 12.409.028,00 zł spowodowało
konieczność dofinansowania funkcjonowanie oświaty z innych dochodów własnych
budżetu w wysokości 963.046,83 zł.
- W Liceum Ogólnokształcącym
i w Zespole Szkół w 2014 r. prowadzone były działania formalno – prawne celem
uruchomienia od 1 września 2015 r. zakładane w programie naprawczym nowe
kierunki kształcenia.
2. - Nie
wydatkowano żadnych środków na promocję Powiatu (rozdział 75075).
Nie zorganizowano konkursu
na organizację imprez z zakresu kultury i sportu, tym samym nie udzielono
jakichkolwiek dotacji z tego tytułu organizacjom pozarządowym czy innym
jednostkom samorządu terytorialnego. Z zakresu kultury i sportu (rozdziały
92105 i 92605) łącznie w 2014 r. wydatkowano kwotę 8.793,54 zł co stanowi
zaledwie 0,02% ogólnych wydatków budżetu.
- Nie udzielono również jakichkolwiek
pożyczek, poręczeń czy gwarancji.
3.
- Na drogi publiczne powiatowe (rozdział 60014) łącznie wydatkowano
1.078.288,42 zł, w tym przede wszystkim na zakupy materiałów (§ 4210), usług
remontowych (§ 4270) i usług obcych (§ 4300) łącznie 629.765,75 zł tj. 58,40%
wydatków w rozdziale. W 2013 r. w rozdziale 60014 wydatkowano łącznie
1.360.176,73 zł, w tym na paragrafy 4210, 4270 i 4300 wydatkowano razem
597.623,12 zł tj. 43,94%.
4.
- Na zakupy materiałów (§ 4210) na zadania własne – z wyłączeniem wydatków na
materiały w oświacie (działy 801 i 854 – 182.573,62 zł, tj. 72,44% wydatków w
2013 r.), na zadania zlecone (działy 710, 751, 754 i rozdział 85321 –
236.707,04 zł, tj. 167,38% wydatków w 2013 r.) oraz w Domu Pomocy Społecznej
(rozdział 85202 – 164.564,71 zł, tj. 105,74% wydatków w 2013 r.), wydatkowano
łącznie 532.642,03 zł co stanowi 64,75% tych wydatków w 2013 r.