środa, 8 lipca 2015

Program naprawczy dla powiatu górowskiego


Na ostatniej sesji Rady Powiatu przedstawiono sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu górowskiego za 2014 r. Jego częścią był rozdział zatytułowany „Program naprawczy dla powiatu górowskiego” (s. 28-29), który zamieszczam poniżej. 20 lutego 2014 r. uchwalono pierwszą wersję programu naprawczego, ulegał on zmianom; ostatnią wersję zatwierdzono 29 stycznia 2015 r.

W 2014 r. Powiat Górowski realizował budżet przyjęty na podstawie art. 240a ustawy o finansach publicznych, tj. po opracowaniu i uchwaleniu Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego – Uchwała XXXII/188/14 z dnia 20 lutego 2014 r. Podstawowym założeniem uchwalonego programu była restrukturyzacja zobowiązań Powiatu z tytułu odszkodowania i spłaty składek ZUS poprzez ich spłatę z pozyskanej pożyczki preferencyjnej z budżetu państwa. Taka zamiana spłaty zobowiązań (zamiana wydatku bieżącego budżetu na rozchód budżetu), oprócz zmniejszenia kosztów ich obsługi ( niższe oprocentowanie), wydłużenia okresu spłaty tym samym zmniejszenia rocznych potrzeb finansowych budżetu i wyeliminowania zagrożenia egzekucji komorniczej, spowodowałaby poprawę wyniku bieżącego brutto budżetu i relacji wynikających z ograniczeń ustawowych na podstawie art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych.

Brak możliwości realizacji głównego zamierzenia uchwalonego programu naprawczego, w związku z odmową udzielenia pożyczki z budżetu państwa, w sytuacji braku środków finansowych na spłatę odszkodowania zgodnie z podpisanym porozumieniem z 16 maja 2012 r., spowodował podpisanie w dniu 22 grudnia 2014 r. umowy o wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela z DNB Bank Polska S.A., który wykupił całość zobowiązania od dotychczasowego wierzyciela do łącznej kwoty 7.872.674,77 zł.
Dokonana subrogacja wierzytelności przez bank poprzez wydłużenie okresu spłaty odszkodowania do 31 grudnia 2025 r., przy niższym oprocentowaniu i ograniczeniu spłat przejętego zobowiązania w latach 2015 i 2016 do wysokości wpłat rat z tytułu sprzedaży udziałów w PCOZ w Górze Spółka z o.o., spowodowała zmniejszenie o ponad 1 mln złotych rocznych potrzeb finansowych budżetu Powiatu. Roczne obciążenie budżetu na poziomie ok. 3,5 mln zł na obsługę wszystkich zobowiązań wg stanu na 31 grudnia 2014 r. powoduje iż Powiat bez większych zatorów będzie mógł realizować nałożone ustawami bieżące zadania zlecone i własne.

Realizacja pozostałych przedsięwzięć naprawczych, mających raczej charakter porządkujący, w 2014 r. przedstawiała się następująco:

1. - W Starostwie Powiatowym z 2 osób, które nabyły prawa emerytalne, jedna przeszła na  emeryturę. W miejsce tej osoby nie zatrudniono dodatkowego pracownika, a wykonywane obowiązki przejęli pozostali pracownicy wydziału.
- Nie dokonano podwyżek ani innych regulacji płac pracowników starostwa powiatowego, nie wypłacono żadnych premii i nagród.
- Nie dokonano podwyżek wynagrodzeń Zarządu Powiatu oraz diet radnych.
- Łącznie w 2014 r. na wynagrodzenia, w tym również na umowy zlecenia (73.309,56 zł), wraz z pochodnymi w rozdziale 75020 – starostwo powiatowe (2.757.762,90 zł) i 60014 – drogi publiczne powiatowe (405.574,56 zł) wydatkowano 3.163.337,46 zł co stanowi 96,03% tych wydatków w 2013 r. (razem 3.294.243,32 zł z tego odpowiednio 2.634.779,03 zł i 659.464,29 zł).
- Na działalność oświatową (działy 801 i 854) wydatkowano łącznie własnych środków 13.372.074,83 zł, co przy łącznych dochodach z tytułu subwencji ogólnej części oświatowej (11.765.048,00 zł) i pozyskanych przez placówki oświatowe (643.980,00 zł – bez projektów z udziałem środków UE) w wysokości 12.409.028,00 zł spowodowało konieczność dofinansowania funkcjonowanie oświaty z innych dochodów własnych budżetu w wysokości 963.046,83 zł.
- W Liceum Ogólnokształcącym i w Zespole Szkół w 2014 r. prowadzone były działania formalno – prawne celem uruchomienia od 1 września 2015 r. zakładane w programie naprawczym nowe kierunki kształcenia.

2. - Nie wydatkowano żadnych środków na promocję Powiatu (rozdział 75075).
Nie zorganizowano konkursu na organizację imprez z zakresu kultury i sportu, tym samym nie udzielono jakichkolwiek dotacji z tego tytułu organizacjom pozarządowym czy innym jednostkom samorządu terytorialnego. Z zakresu kultury i sportu (rozdziały 92105 i 92605) łącznie w 2014 r. wydatkowano kwotę 8.793,54 zł co stanowi zaledwie 0,02% ogólnych wydatków budżetu.
    - Nie udzielono również jakichkolwiek pożyczek, poręczeń czy gwarancji.

3. - Na drogi publiczne powiatowe (rozdział 60014) łącznie wydatkowano 1.078.288,42 zł, w tym przede wszystkim na zakupy materiałów (§ 4210), usług remontowych (§ 4270) i usług obcych (§ 4300) łącznie 629.765,75 zł tj. 58,40% wydatków w rozdziale. W 2013 r. w rozdziale 60014 wydatkowano łącznie 1.360.176,73 zł, w tym na paragrafy 4210, 4270 i 4300 wydatkowano razem 597.623,12 zł tj. 43,94%.

4. - Na zakupy materiałów (§ 4210) na zadania własne – z wyłączeniem wydatków na materiały w oświacie (działy 801 i 854 – 182.573,62 zł, tj. 72,44% wydatków w 2013 r.), na zadania zlecone (działy 710, 751, 754 i rozdział 85321 – 236.707,04 zł, tj. 167,38% wydatków w 2013 r.) oraz w Domu Pomocy Społecznej (rozdział 85202 – 164.564,71 zł, tj. 105,74% wydatków w 2013 r.), wydatkowano łącznie 532.642,03 zł co stanowi 64,75% tych wydatków w 2013 r.