czwartek, 18 lutego 2016

Czkawka po strażnicy - cz. III


6. Jak była forma wyłonienia generalnego wykonawcy inwestycji, przebieg i kogo ostatecznie wybrano jako generalnego wykonawcę, jakie były główne postanowienia umowy o roboty budowlane; forma umowy, czy to była ryczałtowa, kosztorys powykonawczy ze wskazaniem składników cenotwórczych, lub inna forma określenia wartości, jaka była wartość przedmiotu umowy, termin wykonania i czy był harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji zadania? Jaka była w umowie ustalona forma rozliczenia; jeżeli faktury częściowe to za jaki okres? Czy za wykonane elementy scalone budynku np. fundamenty, ściany, tynki, w jaki sposób był określony szczegółowy zakres robót, które są przedmiotem umowy o roboty budowlane szczegółowy przedmiar robót na podstawie dokumentacji, czy np. zapis że zakres należy wykonać zgodnie z dokumentacją budowlaną wykonawczą oraz sztuką budowlaną, lub inny sposób określenia, kto obok inspektora nadzoru inwestorskiego z ramienia inwestora uczestniczył w odbiorach częściowych dla rozliczeń częściowych,czy umowa przewidywała roboty „dodatkowe”, których nie można było przewidzieć w dokumentacji budowlanej (wykonawczej) oraz kosztorysie np. inwestorskim (ofertowym) i wg jakich składników cenotwórczych te roboty miałyby być wyliczane  (określenie ich wartości).


Generalnego wykonawcę inwestycji wyłoniono na podstawie przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w formie przetargu nieograniczonego. Wybrano firmę Dudkowiak Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego Sp. Jawna z siedzibą w Lesznie przy ul. Borowikowej 14, z którą podpisano w dniu 22 lipca 2008 roku umowę nr 5/08 na wykonanie zadania polegającego na „Budowie strażnicy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Górze”. Termin zakończenia inwestycji określono na dzień 20 listopada 2009 r. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ustalono na kwotę 8 565 386,98 zł brutto. Szczegółowy zakres robót wykonawcy został określony w oparciu o kosztorys ofertowy, dokumentację techniczną, specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót, które stanowią integralną część specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Rozliczenie wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu umowy miało odbywać się fakturami częściowymi za całkowicie zakończone etapy lub elementy robót. Faktury częściowe mogły być wystawiane na podstawie podpisanego przez zmawiającego protokołu odbioru częściowego (z ramienia zamawiającego był to inspektor nadzoru inwestorskiego oraz dyrektor Wydziału Budownictwa) oraz kosztorysu powykonawczego obejmującego wykonane elementy robót (kosztorys potwierdzony przez inspektora nadzoru inwestorskiego). W umowie zawarto zapis dotyczący robót dodatkowych i zamiennych lub nieprzewidzianych. Jeżeli zaszłaby konieczność ich wykonania to przy zachowaniu tych samych stawek kalkulacyjnych.



7. Na jakich zasadach został wyłoniony i zatrudniony inspektor nadzoru budowlanego? Jakie uprawnienia po za tymi, które są zapisane w prawie budowlanym, miał inspektor w zakresie decyzji, które rodzą skutki finansowe np. roboty zamienne, dodatkowe, inne konieczne z punktu widzenia realizacji inwestycji a nie przewidziane i czy miał zapisany w umowie obowiązek informowania inwestora po stwierdzeniu konieczności podjęcia takiej decyzji  i czy informował inwestora?



Inspektor nadzoru budowlanego został wyłoniony na podstawie przeprowadzonego postępowania w formie rozpoznania cenowego (wartość zamówienia nie przekraczała progów określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych, tj. 14 000 euro netto). Z inspektorem nadzoru budowlanego podpisano w dniu 11 sierpnia 2008 r. umowę zlecenia nr 5-3/08. Z zapisów umowy wynikały następujące obowiązki inspektora nadzoru inwestorskiego:

a. reprezentowanie inwestora na budowie przy sprawowaniu kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami i obowiązującymi polskimi normami oraz zasadami wiedzy technicznej;

b. sprawdzanie jakości wykonywanych prac, wbudowanych wyrobów budowlanych, a w szczególności zapobieganie zastosowania wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;

c. zapoznanie się z dokumentacją budowlaną powierzonego zadania inwestycyjnego, w tym warunkami pozwolenia na budowę oraz warunkami terenowymi;

d. udział w weryfikacji harmonogramu rzeczowo-finansowego zadania i jego ewentualnych aktualizacji;

e. zapoznanie się z terenem inwestycji, jego uzbrojeniem i istniejącymi urządzeniami;

f. nadzór nad wyznaczeniem w terenie obiektu budowlanego wraz z infrastrukturą towarzyszącą przez uprawnionego geodetę;

g. sprawowanie kontroli w zakresie niezbędnym do zabezpieczenie interesów inwestora i przyszłych użytkowników, w tym:

- reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej oraz zapisami umowy;

- sprawdzanie jakości wykonywanych robót, wbudowanych wyrobów budowlanych i stosowanych materiałów (do obowiązków inspektora będzie należało egzekwowanie i odbiór od wykonawcy robót atestów i certyfikatów wyrobów i materiałów przed ich wbudowaniem oraz ich szczegółowa weryfikacja), a w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie;

- sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających, uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazanie ich do użytkowania;

- sprawdzenie i odbiór robót wynikających z harmonogramu robót budowlanych; kontrola ilości i wartości wykonywanych robót z obowiązującym harmonogramem oraz terminowość ich wykonania;

- kontrola prawidłowości prowadzenia dziennika budowy i dokonywania w nim wpisów stwierdzających wszystkie okoliczności mające znaczenie dla oceny właściwego wykonania robót (ilości, jakości, wartości robót), w czasie każdorazowego pobytu na budowie inspektora nadzoru ma obowiązek bieżącego przeglądu dziennika budowy oraz potwierdzenia bytności poprzez dokonanie stosownego zapisu;

- potwierdzenie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcie wad, a także kontrolowanie rozliczeń budowy (w tym weryfikacja kosztów ewentualnych zmian zakresu zadania i rodzaju materiałów w stosunku do przyjętej dokumentacji);

h. rozstrzyganie w porozumieniu z kierownikiem budowy i przedstawicielem inwestora wątpliwości natury technicznej powstałych w toku wykonywania robót, zasięgając w razie potrzeby opinii autora projektu budowlanego. Przekazywanie zleceń inspektora nadzoru autorskiego jest dokonywane za pośrednictwem inspektora nadzoru;

i. branie udziału w komisjach technicznych powołanych do oceny lub rozstrzygnięcia spraw budowy w toku jej trwania;

j. sprawdzanie posiadania przez kierownika budowy odpowiednich dokumentów (atestów, świadectw jakości, wyników badań), dotyczących elementów prefabrykowanych i innych wyrobów. Dokonując ich oceny jakości na placu budowy przed ich wybudowaniem. W razie braku wymaganych dokumentów stwierdzających właściwą jakość lub też w razie zastrzeżeń dotyczących jakości wyrobu przewidzianego do wbudowania inspektor nadzoru ma obowiązek żądania od wykonawcy odpowiednich badań i przedstawienia ekspertyz technicznych lub zamiany wadliwego materiału z równoczesnym powiadomieniem inwestora o zaistniałym fakcie;

k. czuwanie nad przestrzeganiem zakazu wbudowania materiałów i wyrobów nie dopuszczonych do stosowania w budownictwie lub niewiadomego pochodzenia. W przypadku stwierdzenia niezgodności wykonywania robót budowlanych z dokumentacją techniczną (w tym specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót), nieprawidłowości procesów technologicznych, użycia niewłaściwych materiałów, wad w wykonywaniu lub prowadzeniu robót w sposób powodujących i mogący narazić inwestora na straty – inspektor nadzoru zwraca na to uwagę kierownikowi budowy, zgłasza inwestorowi oraz podejmuje odpowiednie decyzje. Inspektor nadzoru ma prawo żądać od kierownika budowy lub kierownika robót dokonania poprawek bądź ponownego wykonania wadliwie wykonanych robót, a także wstrzymania dalszych robót budowlanych w przypadku, gdyby ich kontynuacja mogła wywołać zagrożenie bądź spowodować niedopuszczalną niezgodność z projektem lub pozwoleniem na budowę;

l. sprawdzanie kompletności przedstawionych przez wykonawcę dokumentów i zaświadczeń wymaganych przez inwestora i niezbędnych do przeprowadzenia odbioru oraz dołączeniu do nich opracowaną przez siebie ocenę jakościowo-ilościowo-kosztową wraz z jej uzasadnieniem;

m. gromadzenie i przygotowanie materiałów analitycznych niezbędnych do rozliczenia wykonywanych robót i oceny osiągniętych efektów rzeczowych i finansowych;

n. branie udziału w komisjach powołanych d stwierdzenia ujawnionych wad w okresie trwania gwarancji i rękojmi (w tym udział w odbiorach pogwarancyjnych);

o. kontrola usunięcia przez wykonawcę stwierdzonych wad;

p. uczestniczenie w przejęciu przez inwestora od wykonawcy usuniętych wad potwierdzonych protokołem.

Inspektor nadzoru miał nadzorować budowę (w trakcie jej realizacji) w takich odstępach czasu, aby była zapewniona skuteczność nadzoru nie rzadziej jednak niż 4 razy w ciągu dwóch tygodni (z wyjątkiem przestoju w robotach, gdzie częstotliwość pobytu można ograniczyć do niezbędnego minimum) oraz na wezwanie kierownika budowy lub zamawiającego.
Inspektor nadzoru inwestorskiego posiadał uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej (wynikające z Prawa budowlanego). Innych wymagań nie stawiano kandydatom na inspektora nadzoru inwestorskiego.
Ciąg dalszy nastąpi.